– Összesen 22,4 milliárd euró jut brüsszeli forrásból az alternatív üzemanyagok terjesztésére, így minden korábbinál nagyobb támogatást kap a tiszta közlekedés – hívta fel a figyelmet a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület elnöke. Domanovszky Henrik az Európai Bizottság Közös Közlekedésfejlesztésért felelős igazgatósága, a DG-Move, valamint az Innovációs és Hálózati Projektek Végrehajtó Ügynöksége, az INEA Tallinnban múlt héten tartott kétnapos konferenciájának eredményeiről számolt be.
A bio- és földgázalapú közúti közlekedés rövid időn belüli kiterjesztését 32 esetben találta támogathatónak az INEA. Az ügynökség ennek nyomán 400 millió eurót, átszámítva 120 milliárd forintot biztosított ezen projektek megvalósítására. Az odaítélt támogatások a projektek költségvetésének több mint felét teszik ki.
– Ez a keret legalább 178 új LNG és 136 darab CNG-töltőállomás létesítésére elegendő Európa-szerte. A fejlesztési összegből hazánk számára is jelentős forrás áll rendelkezésre, hiszen a támogatás legalább nyolcada Magyarországra érkezik, így 6 LNG- és 45 CNG-töltőpont létesülhet – részletezte Domanovszky Henrik.
A CNG 200 barra sűrített, míg az LNG rendkívül alacsony hőmérsékleten cseppfolyósított metángázt jelent. Ez a gáz az összes szénhidrogén-molekula közül a legkedvezőbb ahhoz, hogy az égéstérben a legkevesebb káros anyag fejlődjön és a legalacsonyabb szén-dioxid-mennyiséget bocsássa ki. A dízelmotoroknál akár 10, a benzinmotoroknál pedig 25 százalékkal kevesebb üvegházhatású gázt enged a levegőbe.
Az INEA jelentős támogatást nyújt infrastruktúra-létesítésre a vízi közlekedés LNG-üzemre való átalakítása érdekében is. Hazánk a klaszteregyesület szakmai munkájának nyomán hatmillió euró támogatást nyert el egy dunai töltőpont létrehozására.