Dublinba látogat szeptember közepén a Magyar Nemzeti Kereskedőház (MNKH) delegációja, hogy feltérképezze azokat az üzleti, értékesítési és kereskedelmi lehetőségeket, amelyek a versenyképes, minőségi termékeket, szolgáltatásokat kínáló magyar cégeknek jelenthetnek esélyt az ír piacon. Mivel jelenleg Írország még sem az export, sem az import szempontjából nem szerepel a 25 legfontosabb kereskedelmi partnerünk között, a Nemzeti Kereskedőház elkötelezett célja az ír fejlődési lehetőségek mentén a magyar export erősítése.
Az MNKH szervezésében a napokban Írországba utazó üzleti csoport szakmai konzultációkon vesz részt többek között Gerald Nashsel, Írország vállalkozásfejlesztésért és innovációért is felelős államtitkárával, illetve kinti magyar vállalkozásokkal és befektetőkkel. Emellett például az Ír Kereskedelmi Kamarával közösen ellátogatnak egy, a magyar befektetési lehetőségekre fókuszáló konferenciára. Az ország mérete és az európai összehasonlításban is viszonylag magas árszínvonala megkönnyíti a magyar termékek és szolgáltatások piacra lépését.
– Az írországi kereslet feltérképezésével arra törekszünk, hogy jövedelmező üzleti lehetőségeket találjunk a hazai kis- és középvállalkozásoknak, valamint azoknak a nagyobb vállalatoknak is, amelyeknek már vannak kiviteli kapcsolataik Írországgal, ám azokat egy átfogó stratégia mentén még sikeresebbé kívánják tenni – mondta lapunknak Ducsai-Oláh Zsanett, a Magyar Nemzeti Kereskedőház vezérigazgatója. Egyben hangsúlyozta, hogy a magyar kkv-tevékenység elősegítését Írországban elsősorban az Irish–Hungarian Business Association közvetítésével próbálják elérni.
A kereskedőház a kezdetektől támogatja a hazai kkv-k exporttevékenységének bővülését célzó törekvéseket, így valamennyi iparágban a külpiaci lehetőségek iránt érdeklődő cégek számára megtalálják a megoldást – mostanra több mint háromezer vállalkozással állnak kapcsolatban. Folyamatosan kutatják fel azokat a magyar vállalkozásokat, amelyek Írországban is versenyképesek lehetnek, a célterületek főként az agrár-, az élelmiszeripar, az építőipar, az SSC, a logisztika, a gyógyszeripar, az informatika és elektronika, valamint a gépgyártás.
Eközben az adott országban fellelhető üzleti lehetőségekről is átfogó képet nyernek. Ezt többek között a magyar gazdaságdiplomácia és az MNKH által már négy kontinens 29 országában működtetett kereskedelmi képviseletek közreműködésével kiépített kapcsolatrendszer teszi lehetővé. – Egyedülálló piaci információkkal rendelkezünk a célországok vonatkozásában, így a velünk kapcsolatban álló vállalkozások részletes képet kapnak a lehetőségekről. Írországban például csak jó minőségű termékekkel és szolgáltatásokkal lehet megjelenni, mivel az országban uniós viszonylatban is magas az életszínvonal, és jelentős számú a fizetőképes középosztály. Vállalkozásfejlesztési szolgáltatásunk részeként komplex üzleti tanácsadást nyújtunk, és célzott képzéseket is tartunk a külpiaci sajátosságokról a hazai vállalkozásoknak – közölte Ducsai-Oláh Zsanett. A vezérigazgató ismertette: az igények és lehetőségek felkutatásától, a cégre szabott tanácsadástól egészen az üzletkötésig kísérik a külpiacra készülő vállalatokat. Termékek esetén a kereskedőház által kínált saját finanszírozásra is lehetőség van. Vagyis azon cégeknek, amelyek magas hozzáadott értékű terméket állítanak elő, ám nincsenek kellő forrásaik, az exporthoz az MNKH lehetővé teszi, hogy az árucikk átvételét követően értékesíti az adott terméket. – Ezzel mentesítjük a vállalkozást a pénzügyi kockázatoktól, miközben az általa kínált termék bekerül az adott ország gazdaságának vérkeringésébe – jegyezte meg a kereskedőház vezérigazgatója, aki szerint így akár egy mikrovállalkozás is piachoz juthat külföldön.
– Fontos szerepet szánunk az élelmiszerek kivitelének, ennek érdekében több jelentős írországi disztribútorcéggel vettük fel a kapcsolatot. Felépítettük írországi agrár-élelmiszeripari importőr-adatbázisunkat, és megkezdtük az e területen érintett nagykereskedők közvetlen látogatását, amelyek nyitottak a kiváló minőségű magyar élelmiszerekre – tájékoztatott az MNKH Zrt. Hozzátette: eddig nagy mennyiségű hazai baromfira, gabonára és friss zöldség-gyümölcsre kaptak ajánlatkérést. A bútor- és építőipari, illetve technológiai cégek piacra jutása érdekében is konkrét lépéseket tesznek, emellett folyamatosan kutatják a szolgáltatásexport lehetőségeit Írországban. A kereskedőház kapcsolatot épített ki a legjelentősebb magyar érdekeltségű dublini telephellyel is rendelkező céggel, a LogMeln Inc. informatikai vállalkozással is például a magyarországi startup cégek további üzleti lehetőségeinek feltérképezésére.
Nyitott gazdaság, válság után
Írország nemzetközi piacra termelő, nyitott gazdaság, és stabilan a legnagyobb növekedési potenciálú uniós tagállam, amely mostanra kilábalt a gazdasági válságból. Az IMD World Competitiveness Year Book kimutatása szerint Írország a 16. a versenyképességi világranglistán, megelőzve többek között az Egyesült Királyságot, Franciaországot, Spanyolországot, Ausztriát és Belgiumot. Írországban a 2014-es 4,8 százalékos növekedést idén várhatóan 4 százalék feletti GDP-bővülés követi. Tavaly mintegy 166,3 millió forint értékű volt az ír piacra irányuló magyarországi export, ennek jelentősebb összetevői a vegyi áruk, a gyógyszerészeti termékek, a testápoló és tisztítószerek, a különféle háztartási villamos berendezések, irodagépek és energiafejlesztő készülékek voltak.