Évek óta dolgozik a MÁV azon, hogy visszafizesse a 2010-es kormányváltás előtti időszakban felduzzadt hatalmas hitelállományát. Lapunk értesülései szerint a társaság a múlt évben nagy lépést tett abba az irányba, hogy felszámolja az adósságát. Kérdésünkre a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kommunikációs főosztálya megerősítette értesüléseinket. Mint írták: az állami szerepvállalás és a vasúttársaság együttes tevékenységének hatására a MÁV-csoport adósságállománya – a 2010. december 31-ei, 300 milliárd forintot közelítő adatokhoz képest – ötödére, 64 milliárd forintra csökkent 2016 végére. 2015 végéhez képest az adósság több mint 26 milliárd forinttal mérséklődött.
A folyamat több éve tart, 2015-ben a MÁV-csoport az állammal közösen összesen 52 milliárd forint tartozást fizetett vissza. Az azt megelőző évben a törlesztések közül a legjelentősebb tétel egy 35 milliárdos kötvény volt, melyet az állam átvállalt. Azonban a teljes adósságcsökkenésnek csak a felét tette ki az állami szerepvállalás eredménye, a másik felét saját erőfeszítéseivel teremtette elő a MÁV-csoport.
A cég menedzsmentjének épp az volt a legnagyobb érdeme, hogy a működőképesség fenntartása mellett, a hatékonyság növelésével csökkentették a cég adósságát. 2013-ban még 222 milliárd forintra rúgott az adósságállomány. Ebben az összegben benne szerepelt többek között az állami kezességgel felvett hitelek és kötvények 66 milliárd forintos állománya, kilencvenmilliárd forint beruházási hitelállomány és a MÁV-Start ötvennégymilliárdos adóssága is.
A szocialista kormányok idején a vasúttársaság hatalmas adósságokat halmozott fel. A mérlegadatok szerint a MÁV-nak és leányvállalatainak a konszolidált adósságállománya 1995 és 2008 között, 13 év alatt 768 milliárd forintra nőtt. A vállalatcsoport vagyonvesztése ez idő alatt meghaladta a 2 ezer milliárd forintot. A 2011. márciusi Széll Kálmán-tervben az állt, hogy „a vasút folyamatos eladósodásának véget kell vetni. Az állam ennek keretében rendezi a MÁV 300 milliárdos tartozását, és egyúttal úgy szervezi át a vasúti közlekedést, hogy a nemzeti vasúttársaság önfenntartóvá válik és működése meg fog felelni egy normális gazdasági társaság működési elveinek.”