A franciaországi székhelyű Airbus azt közölte, hogy 49,5 milliárd dollárért 430 repülőgépére kapott megrendelést az amerikai Indigo Partners légitársaságtól, amely egyebek között a Wizz Airben is befektető. A Dubajban zajló nemzetközi légi vásáron jelentették be, hogy az amerikai fapados szektorban veteránnak számító befektető, Bill Franke nevével fémjelzett Indigo Partners 273 A320neos és 157 A321neos típusú repülőgépre adott megrendelést.
A A320neon listaára darabonként 108,4 millió dollár, az A321neos típusé pedig 127 millió dollár. Szakértők megjegyezték, hogy nagyobb megrendelés esetén a gyártók rendre engedményt adnak a listaárból. Az Airbus repülőgépek eddigi legnagyobb egyszeri megrendelője az IndiGo indiai diszkont légitársaság volt, amely 2015 augusztusában 250 A320neo repülőgépet vásárolt 26 milliárd dollárért.
A közel-keleti városban tartott szakkiállításon leadott rendelések összértéke meghaladta a 93 milliárd dollárt, ebből 27 milliárd a helyi flydubai légitársasághoz köthető. A dubaji emír érdekeltségébe tartozó légitársaság 225 darab Boeing 737 MAX repülőgép vételére kötött szerződést. Az Emirates is nagy meglepetést okozott azzal, hogy bejelentették: 40 darab 787-10-es Dreamlinert vásárolnak a Boeingtől 15 milliárd dollár értékben. A Budapestre is közlekedő Emirates még 2007-ben adott le rendelést a rivális Airbus A350-es típusára, de a 70 gépre vonatkozó megrendelést 2014-ben visszavonták, és újrakezdték az értékelő folyamatokat.
Az Egyptair volt a harmadik nagy megrendelő a dubaji szalonon, a kairói légitársaság a regionális flotta lecserélése érdekében szándéknyilatkozatot írt alá a kanadai Bombardier-vel 24 darab CSeries CS300-as gépre. A kandai gyártónak ez az első aláírt megrendelése a CSeries típusra az Air Canada 2016 júniusi, 45 gépes rendelése óta. Az üzlet értéke listaáron számítva 1,1 milliárd dollár.
Annak ellenére, hogy az Airbus több gépet adott el a légi szalonnal összefüggésben, mint a Boeing, az éves rendelések számában a Boeing behozhatatlan előnyre tett szert. A rentoni társaság október 31-ig 612 repülőgépre kapott megrendelést, míg az Airbus összesen 343 példányra talált vevőt.
Tizenhét milliárd dolláros megrendelés
A Wizz Air tájékoztatása szerint a légitársasághoz 146 új gép érkezik. A szerződés szerint 72 darab A320neo és 74 darab A321neo gép kerülhet a flottába, a szállítás 2022-ben kezdődik, de a nagyobb részük 2025 és 2026 között érkezik. Az üzlet listaáron számolt értéke 17,2 milliárd dollár.
Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója azt mondta, az új rendeléssel a légitársaság képes lesz fenntartani átlagon felüli növekedési ütemét Európában és a kontinensen túl is. Emellett a neo típusokkal tovább csökkenthető a cég üzemelési költsége, ezen keresztül a jegyárak, és így növelni tudják a légi utazás iránti keresletet.
A megrendelést a Wizz Air részvényeseinek még jóvá kell hagynia, ha ez megtörténik, akkor a légitársaság rendelésállománya 282 gépre emelkedik.
Ezzel a megrendeléssel a Wizz Air lett az Airbus A321neo legnagyobb megrendelője, összesen 184 ilyen gépre van rendelése a társaságnak, ez több, mint amennyit a nagyobb lízingcégek kértek a típusból.
A Wizz Air jelenleg is havonta vesz át új repülőgépeket, a korábbi rendelésekből érkezik még 8 darab A320ceo, és 18 darab A321ceo, amelyek 2019 első fél évéig állnak szolgálatba, ezt követően kezdi el az Airbus annak a 110 darab A321neónak a leszállítását, amelyről még a 2015-ös párizsi légi szalonon írtak alá szerződést.
Internkontinális járatokban gondolkodik a Wizz Air
Októberben jelentette be a Wizz Air, hogy brit leányvállalata benyújtotta a kérelmet a brit üzemelési engedély kiadásához, a cég jövő tavasszal kezdhet működni. A lengyel Pasaser.com légiközlekedési szaklap úgy tudja, Londonból az Egyesült Államokba is indítanának járatokat azokkal a gépekkel, amelyeket a brit leányvállalat üzemeltet. A Wizz Air repülőgépei jelenleg mind magyar lajstromban vannak, mivel ezeket a magyar cég üzemelteti. A brit céghez kerülő gépek már az Egyesült Királyság lajstromjelét kapják majd.
Az Airbus A320 és A321neo típusai a jelenlegi gépek továbbfejlesztett változatai, elsősorban kedvezőbb üzemanyag fogyasztással, és sűrűbb székezéssel képes csökkenteni az egy utasra vetített üzemelési költséget. Az Airbus kimutatása szerint a neók mintegy 20 százalékkal alacsonyabb költségszinten üzemeltethetőek, mint a jelenlegi verziók. Az A320neók legfeljebb 195, az A321neók pedig 240 utast tudnak a fedélzetükre venni.