Két új sűrítettföldgáz (CNG)-töltőállomást adtak át tegnap Budapesten, a beruházó további két kutat is létesítene Keszthelyen és Nagykanizsán még az év végéig. A CNG helyzetét jól tükrözi, hogy a négy állomással a Blue Green Way Kft. a legnagyobb hazai hálózattá válik. Eddig vidéken hat, Budapesten pedig két gázkút állt az autósok és a fuvarozók rendelkezésére, a társaság célja viszont az, hogy országos lefedettséget alakítson ki.
– Az Európai Unió és a magyar kormány is arra törekszik, hogy növekedjen a környezetbarát járművek használata, ezáltal csökkenjen a szén-dioxid és más káros anyagok kibocsátása – mondta a III. kerületi Bécsi úti töltőállomást átadó ünnepségen Horváth Beatrix. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium európai hálózatfejlesztési eszköz főosztályának vezetője úgy fogalmazott, hogy az ilyen töltőpontok is hozzájárulnak a jobb életminőség és egy erőforrás-hatékony, versenyképes gazdaság megvalósulásához. – Továbbra is támogatjuk az alternatív üzemanyagok hálózatának kiépítését Magyarországon – jegyezte meg a tárca képviselője.
Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület elnöke kiemelte, hogy a szervezet tagjainak együttműködésével jött létre az óbudai és a XXIII. kerületi töltőpont, hiszen a hozzájuk tartozó kompresszorállomásokat a Ganzair Kompresszortechnika Kft. gyártotta le. Ez kiválóan példázza azt, hogy a CNG mint tiszta technológia terjedése szolgálja az innovatív ipar fejlesztését. – Ez az apró lépés azt jelenti, jó úton haladunk afelé, hogy az évtized végére százállomásos hálózattal álljunk rendelkezésre, amelyre az autósok nyugodt szívvel alapozhatják a következő járművük beszerzését – mondta az elnök. Hozzátette, 2010-hez képest idén tízszer annyi CNG üzemanyagot vásároltak a magyar közlekedők. Szólt arról is, hogy több nyugat-európai városban már évek óta napirenden van a dízeljárművek kiszorítása. Ennek oka az, hogy a döntéshozók felismerték, a kibocsátási határértékek szigorítása egyfelől a járművek beszerzési árának emelkedését okozza, míg a másik oldalról nem feltétlenül eredményez tisztább levegőt.
Az idén Miskolcon mért adatok rámutattak arra, hogy a CNG-üzemű buszok 99 százalékkal kevesebb nitrogén-oxidot bocsátanak ki, mint a korszerű dízelmotorral felszereltek. A közlekedés szén-dioxid-kibocsátásának mérséklését a biogáz használatának térnyerése is biztosíthatná.