Az Európai Unió és Magyarország, illetve az unió és Kína közötti feszültségről jelentek meg cikkek a nemzetközi sajtóban a Budapest–Belgrád-vasútvonal felújítása kapcsán az utóbbi hetekben. Lapunk kérdéssel fordult a kormányzathoz arról, van-e fejlemény a tavaly május óta zajló uniós vizsgálat folyamatában, és hogyan állnak a tárgyalások a kínai féllel. A választ a Nemzetgazdasági Minisztérium sajtótitkársága adta meg. Eszerint nincs új fejlemény a tavaly májusban indult kötelezettségszegési eljárást illetően, a finanszírozásról szóló tárgyalások pedig folyamatban vannak a kínai Eximbankkal.
A múlt hónap közepén hozták nyilvánosságra, hogy megkezdődhet a beruházás magyarországi részének előkészítése, miután 1,2 milliárd forintos tőkeinjekciót kapott a tervező és a fővállalkozó munkájának koordinálására tavaly, év végén létrehozott projekttársaság. A három cég alkotta társulás az idén további hazai tőkére is számíthat: egy tavaly novemberi kormányhatározat szerint a magyar kormány évi 2,3 milliárd forinttal kívánja segíteni a működését. A Kínai–Magyar Vasúti Nonprofit Zrt.-t a MÁV Zrt. 15 százalékos részvételével alapították, a vegyesvállalat 85 százalékán a China Railway International Corp. és a China Railway International Group osztozik.
A Budapest–Belgrád-vasútvonal magyarországi részének felújításáról, kibővítéséről és a munkák finanszírozásáról tavaly novemberben állapodott meg a magyar és a kínai kormány. Aláírták azt a megállapodást, amellyel a MÁV megbízza azt a kínai–magyar vegyesvállalatot, amely felelős a vonal modernizációjának lebonyolításáért. Ezt a vegyesvállalatot magyar és kínai vasúttársaságok hozták létre, és azzal, hogy a MÁV megbízta ezt a céget, az uniós követelményeknek és jogszabályoknak is megfelelnek, így az EU folyamatban lévő vizsgálata során megfelelő válaszokat adhatnak az uniós intézményeknek.