Egyelőre pár száz fős létszámhiány tapasztalható a MÁV-nál és a MÁV-Startnál, azonban a folyamatos nyugdíjazások miatt ez a szám jelentősen megemelkedhet. A vasúttársaság a Magyar Időket arról tájékoztatta, sikeres a munkaerő-toborzás az elővárosi vonatokon, valamint a nagyobb vasútállomásokon, sokan jelentkeznek a MÁV-hoz, a legutóbbi toborzás után csaknem nyolcszázan. Közülük ötszáz olyan fiatal, aki még a harmincadik életévét sem töltötte be, a harminc-negyven év közötti korosztályba tartozók száma kétszáz, míg a negyven felettieké száz körül alakult. A kísérleti jelleggel bevezetett tájékoztatást a társaság ezért a jövőben is folytatni kívánja.
Jelenleg a személyszállítást végző MÁV-Start Zrt.-nél 150 mozdonyvezetőre és ugyanennyi jegyvizsgálóra lenne szükség, de a járműszerelők közül is hiányzik hatvan fő a legfrissebb, márciusi adatok szerint. A mozdonyvezetői és jegyvizsgálói munkakörben a létszám feltöltése két év alatt valósulhat meg, a hiány pótlását már megkezdte a vasúttársaság: jelenleg 101 mozdonyvezető-, 57 motorvonat-vezető és 23 saját célú telepi járművezető-gyakornok képzése van folyamatban.
Az első tanfolyam 2016 szeptemberében zárul, az idén további 60 motorvonat-vezető és 90 mozdonyvezető képzése kezdődik meg. Egy mozdonyvezető kiképzése 16 hónapot, egy motorvonat-vezetőé 12 hónapot vesz igénybe, azonban a tanulókat nem terhelik költségek. A MÁV-Startnál 14 ezer fő dolgozik.
A MÁV Zrt.-nél is figyelemmel kísérik a munkaerőigényt. A lapunknak elküldött tájékoztatás szerint a 19 és fél ezer főt foglalkoztató vasúttársaságnál márciusban elegyrendezői munkakörben 17, forgalmi szolgálattevők között 227, váltókezelő munkakörben 58, a biztosítóberendezési és távközlési műszerészeknél 57, a felsővezeték-szerelőknél 20 fős létszámhiány volt.
Március végén csaknem 50 kocsirendező-gyakornok, 15 váltókezelő-gyakornok, mintegy 40 távközlési-, erősáramú- és jellemzően biztosítóberendezési műszerészgyakornok, közel 20 felsővezetékszerelő-gyakornok, 53 fő, felsőfokú végzettségű egyéb gyakornok, valamint mintegy 190 forgalmi szolgálattevő gyakornok volt alkalmazásban a létszámhiány pótlására. A tanulók gyakornoki bért kapnak, azonban megilleti őket a főállásban dolgozók minden béren kívüli juttatása, tehát a korlátlan ingyenes belföldi utazás, valamint önkéntes nyugdíjpénztári tagság esetén az alapbér 2,5 százaléka.
A vasúttársaság a Magyar Időket arról tájékoztatta, ebben a szakmában nem jellemző az elvándorlás, habár többen ezt állítják. Az adatok szerint tavaly a több mint 2900 mozdonyvezető közül mindössze 74-en távoztak önként a vállalattól. Ők azonban jellemzően nem külföldre, hanem a konkurenciához – valamelyik magánvasúti társasághoz – mentek. Ráadásul közülük kilencen később visszatértek a MÁV-csoporthoz. A több mint 2700 jegyvizsgáló közül is csak 149 kérte munkaviszonyának megszüntetését 2015-ben, de kis idő elteltével 16 fő újra kérte felvételét, tehát tömeges elvándorlásról nem beszélhetünk.
A bérekkel kapcsolatban a MÁV-csoport emlékeztetett, a kormánnyal még februárban megállapodtak a szakszervezetek a háromszázalékos béremelésről. Ennek köszönhetően egy 35 év szolgálati idejű mozdonyvezető alapfizetése bruttó 300 ezer forint fölé emelkedhetett. Ezen kívül minden munkavállalónak alanyi jogon jár – béren kívül választható juttatásként – évi 271 400 forint, valamint további 92 700 forint a Szép-kártya-számlákra.