2017. május 24., szerda, Eszter, Eliza napja
Gazdaság
A cikk emailben történő elküldéséhez kattintson ide, vagy másolja le és küldje el ezt a linket: http://magyaridok.hu/gazdasag/fogyasztoi-osszefogas-jobb-digitalis-vilagert-1500010/

Fogyasztói összefogás a jobb digitális világért

A civil szervezetek is kiveszik a részüket a vásárlói bizalommal övezett internetes gazdaságból
A digitális technológia és az internet drámai változásokat hozott az emberek életében. Különösen az online piactér kialakulásának sebessége és egyes területeinek gyors átalakulása sürget kiemelt fellépést a civil szervezetek szerint.

Támogatva a Fogyasztók Világszervezete célkitűzését a jobb digitális világ iránti igény népszerűsítése érdekében, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) csatlakozott ahhoz a nemzetközi kezdeményezéshez, amely kiemelt figyelmet fordít a digitális világ és a fogyasztói bizalom közötti összefüggésekre – közölte a Magyar Időkkel a civil szövetség. Ennek részeként a március 15-én megrendezett fogyasztók világnapja kezdetével figyelemfelhívó közösségi kampányokkal, ismeretterjesztő akciókkal igyekeznek megismertetni a digitális forradalommal járó tudnivalókat, segítve a lakosságot a biztonságos internetes vásárlásokban. Emellett szakmai anyagokat dolgoznak ki, illetve egyetemi szakkörök révén is igyekeznek növelni a hallgatók fogyasztói tudatosságát.

– A fogyasztók jelentik a digitális gazdaság hajtóerejét, ezért könnyen megállhat a növekedés, ha nincs kellő bizalom a digitális termékek és szolgáltatások iránt. A vásárlói bizalommal övezett digitális gazdaság megteremtésében ezért a civil szervezeteknek is alapvető szerepet kell vállalniuk a kormányok és az üzleti szféra szerelői mellett – közölte a FEOSZ. Ez azért is fontos, mert, mint mondták, világszerte az internetes kereskedés forgalma 2015-re már az 1,55 ezer milliárd amerikai dollárt is elérte, a fogyasztók többsége azonban még mindig nincs tisztában azzal, hogy milyen jogok illetik meg az online kereskedelemben.

Globális tapasztalat például, hogy a vásárlók háromnegyede bizonytalan amiatt, hogy nem látja át, a vállalatok miként használják az online megadott adataikat. Márpedig ez visszaveti a digitális gazdaság fejlődését, mert kevesebb vásárlást eredményez. A weboldalakra ellátogatva még mindig nincs elég lehetőség arra, hogy nyomon kövessük, mi történik az interneten megadott személyes adatainkkal vagy az egyéb, fogyasztási szokásainkról árulkodó információkkal. – Világszerte szorgalmazzák a vásárlók, hogy új szabályokat kell elfogadni arról, miként hasznosíthatják a kormányok, a vállalatok, valamint más internetfelhasználók a fogyasztói adatokat, ezért érdemes lépést tenni a kérdésben – jelezte a FEOSZ.

Szükség van az ismeretterjesztő kampányra

Forrás: 123RF

Szükség van az ismeretterjesztő kampányra

A digitális technológiákhoz való hozzáférés hiánya is problémákat vet fel, főként, hogy négymilliárd embernek – vagyis a világ népessége több mint a felének – még a múlt évben sem volt internet-hozzáférése. A kutatások azt mutatják, hogy a fejlődő államokban az internet biztosítása évente 600 amerikai dollárral növelné a jövedelmeket, és 1600 embert emelhetne ki a szegénységből. Több kezdeményezésre van tehát szükség a civilek szerint, ezzel együtt viszont arról sem szabad megfeledkezni, hogy a fogyasztóknak megfelelő és megbízható szolgáltatásokat kell kínálni. A FEOSZ szerint tehát akad bőven feladat, ezek megoldásában az ismeretterjesztő kampányok is szerepet kapnak, érdemes figyelni a civilek kezdeményezéseit.

Például vannak olyan fogyasztók, akiknek még ma sem világos, hogy a széles sávú szolgáltatások költsége és sebessége milyen összefüggésben áll egymással. Ez pedig megnehezíti számukra a szolgáltatások ár-érték arányának összehasonlítását olyan termékek esetén, amelyek egyesítik a tv-, a mobil- és a széles sávú megoldásokat. Az is előfordul, hogy a vásárlók nem tudják, hogy hol és hogyan érhetik el a szolgáltatót, ha mégsem a kínált minőségben működik a megrendelt szolgáltatás.

A szövetség szerint azonban szabályváltozások nélkül nem lesz teljes a kép. Változnia kellene annak a gyakorlatnak, hogy jó néhány webkereskedő úgynevezett „csöpögtető árazást” alkalmaz. Ezzel csak több lépcsőben merülnek fel a fogyasztót terhelő költségek az internetes vásárlás során, így a teljes ár csak a fizetési folyamat befejezésével válik ismertté. Ez félrevezető lehet, ahogy az is, hogy rengeteg információt zsúfolnak bele a szolgáltatói szerződésekbe, amely megnehezíti a vásárlók dolgát abban, hogy kellően tájékozódni tudjanak az őket érintő konkrét feltételekről.

Hirdetés

Kiemelt

Özönvízszerű eső bénította meg Budapestet

A kedden Budapestre is lecsapó vihar, a lezúduló nagy mennyiségű csapadék a város számos pontján okozott gondokat .

Poszt-trauma

A fal adta a másikat Fekete-Győrnek

Saját párttársa ismerte be az igazságot.

A manchesteri áldozatokon viccelődött a szabadúszó

Írónak talán nem neveznénk.

Zürzavar az arénában

Videón a robbantás pillanata.

Alföldi Róbert ismét coming outolt

Új taggal bővült a Soros-sereg.

Hirdetés

Szívesen olvasna hasonló cikkeket? Csatlakozzon Facebook-csoportunkhoz!