Telefonos, SMS-es csalásra hívta fel a figyelmet a napokban a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH). A szervezet elöljáróban leszögezte: az ilyen visszaélések lényege, hogy az előfizető rendszerint figyelmetlenségből, így akaratán, esetleg tudtán kívül rendel meg valamilyen emelt díjas szolgáltatást. Később aztán nehezen szabadulhat meg a nemegyszer nagyobb kiadással járó kártételtől.
Tájékoztatásában a hatóság kifejtette: az efféle csalások szereplői a gyors és könnyű pénzszerzés reményében az okostelefonon megjelenő felugró ablakokkal hirdetnek. Ezek a reklámok vagy kisebb-nagyobb nyeremény ígéretéről szólnak, vagy valamely – valós, esetleg kitalált – fenyegetés veszélyére mutatnak rá. Ha a nem kellően figyelmes okostelefon-használók rákattintanak ezekre, olyan szolgáltatásra fizetnek elő, amelyre nem is akartak költeni. Sokszor gyermekeket szednek rá így a csalók, de megesik, hogy jóhiszemű időskorúak is bedőlnek a trükknek.
SMS, de kinek?
A hatóság a módszer részleteiről szólva azt tudatta: a kellően vonzó vagy ijesztő reklámok szövege például azt állítja, hogy a telefon vírussal fertőzött, s rögtön fel is kínálja a megoldást, vagyis a vírusirtást. A hirdetés ugyanakkor elhallgatja vagy csak alig észrevehetően közli, hogy az ajánlat valójában SMS küldését jelenti egy 06-90 vagy 06-91 előhívójú, emelt díjas számra.
A kattintással az előfizető nemcsak az állítólagos vírusirtást hagyja jóvá, hanem a rövid szöveges üzenet elküldésével megrendel egy olyan haszontalan SMS-küldő szolgáltatást, amely során a naponta vagy hetente érkező üzenetek fogadásáért egyenként akár több ezer forint kifizetésére is kötelezi magát. Ráadásul könnyen előfordulhat – mutatott rá a médiahatóság –, hogy a fogyasztó valójában a vírusirtási szolgáltatásnak nevezett lehetőséggel fertőzi meg az addig egyébként megfelelő állapotú készülékét.
Fontos tudni, hogy ezeket a magyarországi emelt díjas számról küldött, de általában külföldi székhelyű szolgáltatásokat nem vagy csak nagyon nehezen lehet lemondani, a díjakkal gyakran csak utólag, a számlán lehet szembesülni, a probléma megoldását pedig tovább nehezíti, hogy az apró betűs részben megadott ügyfélszolgálati elérhetőségek a valóságban sokszor nem érhetők el.
Elkerülhető a probléma?
Az NMHH-nál arról is felvilágosítást adtak, hogyan kerülhető el – mégpedig négy lépéssel –, hogy bárki csalás kárvallottjává váljon. Először is fontos, hogy a felhasználók körültekintőek legyenek, és a böngészés közben felugró üzeneteket, linkeket, SMS-eket mindig figyelmesen olvassák el. Főleg azokat kezeljék fenntartásokkal, amelyek könnyű megoldást, gyors pénzszerzést, értékes nyereményt kínálnak, vagy szerencsétlenség, baleset, kár elkerülésére, azonnali cselekvésre szólítanak fel. Csak akkor klikkeljenek rá az ilyen hirdetésre, ha pontosan megértették az üzenet tartalmát.
Fontos másodsorban, hogy a felhasználó legyen különösen gyanakvó, ha ezután olyan SMS-üzenetet kap, amely egy kód vagy szó – például „OK”, „IGEN” – visszaküldését kéri. Az ilyen üzenetekre semmiképpen sem szabad válaszolni. Harmadrészt, ha hirtelen vírusfertőzésről szóló üzenettel találkoznak a felhasználók böngészés közben, lehetőség szerint – hacsak nem a saját, ismert vírusirtó figyelmeztet – hagyják figyelmen kívül az üzenetet, és semmiképpen se koppintsanak a felkínált linkekre.
Végül a hatóság javasolja, hogy a fogyasztók kapcsolják ki az emelt díjas szolgáltatás igénybevételének lehetőségét az előfizetésükön. Ez ma már gyorsan elvégezhető a mobilszolgáltatók online felületén vagy akár a telefonos ügyfélszolgálaton keresztül. Emellett az NMHH szerint az is célravezető, hogy ne vegyenek részt a polgárok olyan játékban, szavazásban, amely során emelt díjas számokat kell felhívni vagy azokra kell üzenetet küldeni, és ne vegyenek igénybe olyan szolgáltatásokat sem, amelyeknél például más felhasználókkal való csevegésért, csengőhangok, háttérképek, játékok, zenék, filmek letöltéséért vagy különféle számítógépes, mobiltelefonos játékokban felhasználható extra tárgyakért SMS elküldésével kell fizetni. Az emelt díjas számok használata fizetési módszerként már elavult és nem megbízható.
Mit lehet tenni a bajban?
A hatóság arra is kitért, mit lehet tenni, ha valaki már bedőlt a trükknek. – A legfontosabb, hogy ajánlott mihamarabb felvenni a kapcsolatot a tartalomszolgáltatóval. Ha ez nem lehetséges, akkor a telefonszolgáltató ügyfélszolgálatán érdemes tájékozódni. A reklamáció mellett pedig a rendőrségi feljelentés is segíthet, miként – adott esetben – érdemes bejelentést tenni magánál az NMHH-nál is.
A hírközlési szervezet egyébként felhasználja a rendelkezésére álló jogi eszközöket az efféle csalások visszaszorításához: jelenleg is folyik az eljárás a visszaélések miatt, s három esetben – ideiglenes intézkedéssel – már elrendelték az emelt díjas telefonszámok felfüggesztését. A tapasztalatok alapján azonban feltehető, hogy sokkal több visszaélés fordul elő, mint amennyiről a hatóság tudomást szerez.