A tervek szerint az ősszel kezdik építeni a Tata-csoport tulajdonában lévő Jaguar Land Rover autógyárát Nyitrán. Ez már a hatodik város északi szomszédunknál, ahol jelentős autóipari kapacitást hoznak létre. Jelenleg Pozsonyban, Turócszentmártonban és Kassán a VW, Nagyszombatban a Peugeot-Citroën (PSA), míg Zsolnán a Kia termel.
A három szlovákiai autógyártónál tavaly több mint 1 millió 38 ezer gépkocsi készült, 3 százalékkal több, mint 2014-ben, így újabb rekord született az ágazatban. (Összehasonlításképpen: hazánkban tavaly lépte át az autógyártás a félmilliós darabszámot.) Szlovákia emellett világelső az egy főre eső gépkocsigyártásban. A szlovák Autóipari Szövetség (ZAP) adatai szerint ez a szám 2015-ben 184 darabra emelkedett ezer lakosra számítva, míg egy évvel korábban 179 volt. Ezzel északi szomszédunk megelőzött olyan hagyományos autóipari hatalmakat, mint Németország, Nagy-Britannia vagy Japán.
Tavaly a Volkswagen Slovakia üzemének gyártósorain több mint 397 ezer, a Kia Motors Slovakia üzemében több mint 338 ezer, a PSA Peugeot-Citroën nagyszombati gyárában több mint 303 ezer darab autó készült. Ehhez a teljesítményhez járul hozzá 2018-tól a Jaguar Land Rover 150 ezer autó gyártásával. A város északnyugati peremén 400 hektáros területen egy állami tulajdonú cég készíti elő a terepet a gyárnak. Az autópálya-csomópont rákötése már készen van, az üzemépületek előkészítése a tervek szerint hamarosan indul.
A Jaguar Land Rover másfél milliárd eurót fektet a nyitrai projektbe. A beruházás közvetlenül minimálisan 2800, de legfeljebb 4000, áttételesen 15 ezer munkahelyet teremt. Kezdetben 150 ezer autó készülne a gyárban évente, amelyet akár évi 300 ezerre is meg lehet a későbbiek során emelni.
Ezzel a vállalat lokálisan a PSA és a Kia mögé helyezi el magát, hiszen Nagyszombatban és Zsolnán is 300-300 ezer autó készül el minden évben.
A brit autóóriás által kínált munkalehetőségek iránt hatalmas az érdeklődés. Az előzetesen meghirdetett pozíciókra több mint 30 ezer pályázó jelentkezett. Annak ellenére nagy az érdeklődés, hogy Szlovákiában is munkaerőhiánnyal küzdenek az autógyárak. A szlovák befektetési és kereskedelemfejlesztési ügynökség adatai szerint a különböző autógyári pozíciókban elérhető bruttó fizetések meglehetősen vonzóak Nyitrán: egy gépkezelő közel háromszázezer, egy festő-fényező négyszázezer, egy lakatos több mint ötszázezer forintnyi eurót kereshet.
A szlovákiai ajánlatok Magyarországon is vonzerőt gyakorolnak a munkásokra. Elsősorban a szlovák–magyar határ közeléből (Győr, Komárom, Esztergom és Tata környékéről) keresnek munkavállalókat a fejvadászok. Főképpen online álláshirdetésekkel igyekeznek munkaerőt találni, de a szórólapos álláshirdetések is gyakoriak.
Tavaly például a győrieket magyar nyelvű szórólapos álláshirdetéssel igyekeztek meggyőzni arról, hogy menjenek a szomszédos országba dolgozni. Az autóipari és elektronikai iparágat érintő pozíciókhoz nettó 265 ezer forintos havi fizetést, illetve ingyenes szállást vagy útiköltség-térítést ígértek. Továbbá a hirdetés szerint a fizetés mellé étkezési hozzájárulást is biztosítanak.