Ahogy közeledik az elektronikus jegyrendszer bevezetése a budapesti közösségi közlekedésben (amelynek céldátuma 2017. december 31.), úgy jelenik meg egyre több közbeszerzési pályázat ebben a témában. Legutóbb az e-jegy bevezetéséhez kapcsolódó kommunikációs felhívást tették közzé – tudta meg lapunk. A nyertes cégnek 24 hónapon át kell médiafelületeket vásárolnia – televízióban, rádióban, nyomtatott és online sajtóban, köztéri reklámfelületeken – összesen nettó 550 millió forintért. A pályázatokat július 29-én bontják fel.
Néhány napja úgynevezett független mérnöki feladatok ellátására is tendert hirdetett a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) 350 millió forint értékben. A nyertes ajánlattevő feladata lesz többek között 10 606 járműfedélzeti érvényesítő készülék telepítése mintegy 2280 autóbuszra, villamosra és trolibuszra. A vállalkozónak kell felszerelnie a 496 állomási érvényesítő készüléket 76 metró- és HÉV-állomásra is. Emellett 490 beléptetőkaput telepítenek majd mintegy 37 metró- és HÉV-állomásra. Le kell gyártatni hárommillió smart kártyát és kilencmillió smart papert, azaz papíralapú elektronikus adathordozót. Ugyancsak feladatként határozták meg hatszáz hordozható kézi ellenőrző készülék és tartozékainak szállítását és üzembe helyezését.
Az elektronikus jegyrendszer első próbaüzeme a BKK-s dolgozói tesztkártyák kiosztásával kezdődött meg decemberben. A több száz kártyával a rendszer működéséhez szükséges szoftverelemeket és gyártósorokat tesztelik a szakemberek. Az elektronikus jegyrendszer teljes bevezetését követően mintegy másfél millió kártya kerül forgalomba. Ezzel egy időben elindult a rendszerhez kapcsolódó internetes portál, a rigo.hu, amelyen az elektronikus jegyrendszerrel kapcsolatos, folyamatosan frissülő adatok érhetők el.
A tesztkártyák kibocsátásával párhuzamosan további két területen kezdődik meg, illetve folytatódik a fejlesztés. Egyrészt a központi hardver- és szoftverrendszerek, adatkapcsolatok és tranzakciós rendszerek elkészítésén dolgozik a BKK a Scheidt & Bachmann-nal közösen, másrészt a FUTÁR rendszerhez hasonlóan a több mint 2500 fővárosi közösségi közlekedési járműre fel kell szerelni az érvényesítő készülékeket. A metrókapuk és HÉV-vonalak rendszerbe kapcsolását is ütemezetten, a felmérési és építészeti-tervezési munkálatokat követően végzik el a 2017. decemberi üzembe helyezésig.
Az elektronikus jegyrendszer működésének alapját a központi elszámoló rendszer jelenti, amely nyilvántartja a kártyákat, a termékvásárlásokat és egyenlegfeltöltéseket, elvégzi az árkalkulációt és a kapcsolódó pénzügyi elszámolásokat.