Fontos pénzügyi adatokat próbálnak egyesek kicsalni az adófizetőktől a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) nevével visszaélve. – Az utóbbi időben több jelzés is érkezett a hatósághoz, hogy ismeretlenek telefonon keresnek meg véletlenszerűen magánszemélyeket – mondta lapunknak az eset kapcsán Leopold Róbert, a NAV szóvivője. A telefonáló NAV-osnak adja ki magát, és adó-visszatérítést helyez kilátásba, ha a felhívott személy megadja a bankszámlaszámát, bankkártyája különféle adatait. – Csalási kísérletről van szó – húzta alá a szóvivő, majd rámutatott: az adóhivatal telefonon soha nem értesíti az adózókat a túlfizetésükről, így ilyen formában nem is kér el bankszámlával, bankkártyával kapcsolatos bizalmas információkat.
A NAV csak két módon tájékoztatja az ügyfeleket: vagy az ügyfélkapun keresztül küld hivatalos értesítést a kelleténél nagyobb adóbefizetésről, vagy postai úton juttatja el a címzettnek az úgynevezett folyószámla-kivonatot. – Az ügyfél semmiképpen se adja meg adatait a telefonálóknak, azok ugyanis nem a NAV munkatársai – nyomatékosította Leopold Róbert. Hozzátette: az adóhivatal minden hasonló esetben feljelentést tesz, erre a lépésre már ebben az ügyben is sor került.
Idén ez már a második olyan eset, amikor a NAV nevével visszaélve próbálkoznak meg némelyek pénzügyi adatokat megszerezni a gyanútlan polgároktól. A legutóbbi efféle kísérletet februárban jegyezték fel. Hasonlóság, hogy akkor is banki adatokra hajtottak a csalók, és akkor is valamilyen túlfizetés visszatérítésével kecsegtették az érintett magánszemélyeket. Különbség volt viszont, hogy annak idején nem telefonon, hanem elektronikus üzenetben keresték meg az adófizetőket, akiket egy internetes oldalra irányították át, azt a látszatot keltve, hogy különféle adatok megadásával visszaigényelhetik – a valóságban egyébként nem létező – adótöbbletüket.
Az internetes oldal hasonlított a hatóság honlapjára, de ez pusztán a megtévesztést szolgálta. A szóvivő úgy fogalmazott, a magánszemélyek bármikor betérhetnek a hivatal bármelyik ügyfélszolgálatára, a kirendeltségeken pontos információkhoz juthatnak adóügyeikben. Hozzátette azt is: ha valaki kétes megkeresést kap, adatait ne adja meg, inkább rögtön tegyen bejelentést az esetről az adóhatóságnál.
Kerüljük az utcai automatát!
A Magyar Nemzeti Bank Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központjának figyelmeztetése szerint vannak már ismert, tipikus módszereik a bankkártyacsalóknak. Ezek közül jellemző, amikor az óvatlan áldozat figyelmének elterelésével (például a csaló turistának adja ki magát, így kér útbaigazítást vagy közös fotózást), ellopják a kártyatulajdonos táskáját. Amikor az áldozat észreveszi értékeinek eltűnését, a banda egyik tagja segítőkészen azt tanácsolja, hogy azonnal tiltsa le a bankkártyáját, és ehhez felajánlja saját mobiltelefonját. Ám a csaló valójában a társát hívja fel, aki arra kéri az áldozatot, hogy a telefon gombjai segítségével adja meg a PIN-kódját. A kód beütését diktafonnal rögzítik, így a tolvajok nemcsak a kártyát, hanem annak kódját is megszerzik.
Ezután könnyedén „megkopasztják” a fogyasztót, aki pedig abban a hitben él, hogy bankszámlájához a táskatolvajok már nem férnek hozzá. A pénzfelvevő automaták is kedvelt célpontjai a tolvajoknak. Például ismert módszer, hogy a bankkártya lemásolásához a kártyanyílás elé egy pici olvasót szerelnek, ami az automata eredeti nyílásával teljesen megegyező szerkezet, így az nem tűnik fel senkinek. Az ATM környékén elhelyezett apró kamera segítségével pedig a PIN-kódot tudják ellesni. A jegybank szerint utcai automaták helyett inkább nagy bankfiókok bekamerázott belső terében vagy üzletközpontokban vegyünk fel pénzt.