A fogyasztóvédelmi vizsgálatok során a kereskedelmi egységek, üzletek számára tipikus banánhéjnak számít a reklamációs jegyzőkönyvek kezelése: a hatóság tavaly ennek kapcsán az esetek felénél talált szabálytalanságot. A fogyasztóvédelmi bírság akár egyetlen jegyzőkönyv kitöltési hibája miatt is elérheti a 100-200 ezer forintot – figyelmeztetett a CP Contact fogyasztóvédelmi szolgáltató.
A fogyasztóvédelmi hatóság legutóbbi jelentése szerint a reklamációs ügyekkel kapcsolatban az a leggyakoribb probléma, hogy panasz esetén nem vesznek fel jegyzőkönyvet, noha ezt rendelet írja elő. A többi esetben a jogszabályban felsorolt tucatnyi kötelező tartalmi elem valamelyikét felejtették ki: összességében a vizsgált reklamációs esetek negyede hibás volt.
A hiányosságok többségükben banálisak: például gyakran nem tüntették fel a jegyzőkönyvben azt a kötelező tájékoztatást, hogy az ügyfél jogvita esetén a kamarák mellett ingyenesen igénybe vehető békéltető testülethez fordulhat. Szintén sűrűn fordult elő, hogy hiányzott a fogyasztó hozzájáruló nyilatkozata az adatainak kezeléséhez, számos esetben pedig azt nem írták le, mi a vásárló igénye a felmerült hibák kiküszöbölésére. De gyakori volt az is, hogy a fogyasztó neve, címe vagy éppen a bejelentés időpontja hiányzott a jegyzőkönyvből.
Ezek kivédésére jött létre egy magyar startup cég által egy olyan alkalmazás, amely megkönnyíti a papíralapon bejelentett, számos hiányosság miatt utóbb nehezen megoldható panaszok törvényes kezelését.
– A Panaszkezelő.hu ingyenesen használható szolgáltatást azért hoztuk létre, hogy a jövőben gyökeresen csökkenthető legyen a fogyasztói problémák gyakorisága – mondta Siklósi Máté fogyasztóvédelmi szakértő, a szolgáltatás ötletgazdája.
– A bárki által elérhető rendszert használóknak, a kereskedőknek a jövőben nem kell tartaniuk a hibás jegyzőkönyvek miatt kiszabott bírságoktól – fűzte hozzá. Mint mondta, az oldal használata nem igényel különösebb fogyasztóvédelmi tudást, sem bármilyen program külön telepítését: egy bolt ezen a felületen korlátlan számú jegyzőkönyvet tud vezetni és felhőalapon tárolni az előre elkészített sablonok alapján. A Panaszkezelő.hu oldalon hatósági címadatbázis is segíti a vásárlók tájékozódását. Például a panaszos lakcíme alapján automatikusan feltünteti a hazánkban működő húsz békéltető testület, illetve az idei évtől fogyasztóvédelmi hatóságként is funkcionáló 197 járási hivatal közül azt, amelyik illetékes az ügyében.
– Elkötelezettek vagyunk a magyar kiskereskedelmi kultúra fejlesztése mellett, ezért ezt a szolgáltatást mindenkinek ingyen biztosítjuk, aki egy bolt panaszkezelését kívánja megbízhatóan megoldani – hangsúlyozta Siklósi Máté.