Igen sok időt töltött el idén az adóbevallás elkészítésével a tavalyi keresményéről elszámoló 4,6 millió magánszemély. Sokan a munkáltatójuk segítségét kérték, mások pedig az adóhivatalra bízták a papírmunkát, 3,5 millió ember azonban maga veselkedett neki a nyomtatványok kitöltésének.
Néha órákat vitt el a papírmunka
Többen elektronikusan intézték el adminisztratív teendőjüket. Az érintettek bizonyos része a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) honlapján elérhető nyomtatványkitöltő programot használta, majd az elkészített dokumentumot kinyomtatta és postára adta. A program különféle letöltési műveletei – a hivatal becslése szerint – idén legfeljebb 10-12 percet vehettek igénybe, de némelyek túljuthattak az informatikai tennivalókon akár három perc alatt is. A rubrikák kitöltése ezután még hátravolt. A polgárok most is választhatták az ügyfélkaput, így elkerülhették a postán a sorbanállást. A két elektronikus módozatnál természetesen döntő szempont volt, hogy az érintettek gyors, avagy lassabb internet-hozzáféréssel kapcsolódtak a világhálóhoz. A legtöbbet feltehetően azok időztek a nyomtatványokkal, akik kézzel töltötték ki a hivatalos iratot. A hatósági tapasztalatok szerint ilyen esetekben sokszor nehézséget jelentett, hogy a munkáltatótól megkapott igazolás adatai nem voltak mindig kellően részletesek, emiatt különféle számításokra is sort kellett keríteniük a magánszemélyeknek. Hogy az egyes műveleteket miként kell elvégezni, vagy hogy a kapott számokat a nyomtatvány mely részére kell beírni, nem volt mindig egyértelmű, így sokan keresték fel a NAV kirendeltségeit. A bevallás május 20-i határnapját megelőző hetekben majdnem kilencvenezren tértek be – a vége felé már nemegyszer megnyújtott nyitvatartással üzemelő – hatósági ügyfélszolgálatok valamelyikébe. Az adópapírokat kézzel kitöltők ügyintézése emiatt akár órákra is rúghatott.
– A bevallás elkészítésére és benyújtására fordított idő tehát egyrészt azon múlt, hogy az állampolgár milyen módon adta be az iratot, de lényeges volt az is, milyen bevételei voltak az érintettnek – összegzett érdeklődésünkre a NAV szóvivője, Kis Péter András. Ha ugyanis valaki több helyről kapott különféle jogcímeken összegeket, s adókedvezményt is igénybe vett, nyilvánvalóan nehezebb dolga lehetett. S az sem mindegy, hogy valaki első alkalommal fogott-e hozzá a papírmunkához, vagy már a sokadik bevallását készítette el. A tapasztalatok alapján a szóvivő elfogadhatónak nevezte azt a becslést, amely szerint egy magánszemély idén tavasszal átlagosan nagyjából negyed órát fordíthatott az adóügyi dokumentum kitöltésére. S ebben nincs benne az az idő, amit az elkészített nyomtatványok postára adása vitt el.
Az adófizetők hátradőlhetnek
– Komoly időbeli nyereséget jelenthet az a jogszabály-módosítás, amely már az Országgyűlés asztalán fekszik – mondta érdeklődésünkre az adózásért felelős helyettes államtitkár. Pankucsi Zoltán kifejtette: a tervezett paragrafusok szerint a következő évben már az érintettek egyharmada helyett az adóhivatal dolgozna, így nagyjából 1,6 millió ember szabadulna meg a papírmunka nyűgétől. A becslést alapul véve az új rendelkezés 15 ezer napnak megfelelő időt spórolhat meg a lakosságnak. A következő évtől, 2017-től pedig – a jogszabályjavaslat szerint – már szinte senkinek nem kell az adóbevallásra tehertételként gondolnia, vagyis az együttes időmegtakarítás bőven a duplájára ugorhat. A helyettes államtitkár úgy összegzett: a hatóságnak készen kell állnia rá, hogy jövőre 1,6 millió, utána pedig nagyjából 3,5 millió bevallást készítsen el az állampolgárok helyett.
Sok száz Hivatalnok bontogatta a Leveleket
Bár az szja-bevallás reformja komoly feladatokat ró majd a NAV-ra, nyilvánvaló, hogy mostanság is bőven ad munkát a hatóságnak az adminisztráció. Az idei tapasztalatokról szólva Kis Péter András szóvivő először is arról beszélt: az adódokumentumok legnagyobb része májusban, illetve – nyilvánvalóan késve – júniusban futott be a hivatalhoz, de márciusban és áprilisban is számos küldeményt hozott a posta. A hagyományos, vagyis a papíron érkező bevallások feldolgozása, kijavítása több munkanapot is igénybe vesz. Postabontás, a bevalláson szereplő kódok beolvasása, rögzítése és a hibás iratok kiválogatása után kerülhet az adott bevallás az illetékes igazgatóság azon megfelelő ügyintézőjéhez, aki majd áttekinti, miképpen lehet orvosolni a felmerült problémát. – Az elektronikus úton befutó iratoknál a javítási folyamat persze rövidebb – jegyezte meg a szóvivő. Az adóhivatal állományából ezzel együtt is nagyjából 370 dolgozó vett részt a postai úton beküldött mostani bevallások kibontásában. Az adatokat 420 munkatárs rögzítette a hatósági rendszerekben, miközben több mint 230 NAV-os a javításokkal foglalkozott. Ezek a teendők – a hatóság kimutatása szerint – megközelítőleg háromszázezer munkaórát vettek igénybe.