A Toyota tavaly elveszítette a négy egymást követő évben megtartott világpiaci vezető pozícióját – jelentette tegnap az MTI. A Toyota Motor Corp. 2016-ban az érdekeltségei – a Daihatsu Motor Co. és a Hino Motors Ltd. – eladásaival együtt 10,175 millió járművet értékesített, 0,2 százalékkal többet, mint 2015-ben. Az Audi, a Porsche és a Skoda márkákat is gyártó Volkswagen eladásai viszont 3,8 százalékkal, 10,312 millióra emelkedtek tavaly. A General Motors a jövő héten teszi közzé eladási adatait. Szakértők szerint azok alacsonyabbnak bizonyulnak majd, mint a Volkswagené, így a Volkswagen első alkalommal szerzi meg a világpiaci vezető pozíciót.
2015-ben a Toyota 10,15 millió, a Volkswagen 9,93 millió, a General Motors pedig a harmadik helyen 9,8 millió autót értékesített. A Toyota 2008-ban szerezte meg a vezetést a General Motorstól, majd 2011-ben a földrengés és az azt követő szökőár által okozott termeléskiesés miatt egy évre elveszítette azt. A Toyota belföldi gyártása tavaly 0,7 százalékkal, 3,166 millióra csökkent, eladásai viszont 5,5 százalékkal, 1,580 millióra emelkedtek. A Volkswagen tavaly látványosan növelte eladásait Kínában, miközben a Toyota eladásai az Egyesült Államokban estek vissza. A német konszern más piacokon is sikereket ért el, Svédországban például a Volkswagen Golf volt a legnépszerűbb autó tavaly, több mint fél évszázad után kiütötte az első helyről a hazai gyártású Volvót.
A Volkswagen annak ellenére tudta ilyen nagy mértékben növelni eladásait, hogy 2015-ben kiderült: a legnagyobb európai autógyártó vállalat olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. A botrány következtében világszerte számos kártérítési per indult a Volkswagen ellen. Éppen a napokban jelentette be a braunschweigi ügyészség, hogy újabb vizsgálatot indított Martin Winterkorn, a Volkswagen volt vezérigazgatója ellen csalás gyanúja miatt. Az ügyészség azt akarja kideríteni, hogy Winterkorn pontosan mikor szerzett tudomást arról, hogy a Volkswagen egyes modelljeibe a károsanyag-kibocsátási adatokat manipuláló szoftvert telepítettek. Az emissziós botrányban csalással, illetve a versenytörvény megsértésével gyanúsított személyek száma az ügyészség tájékoztatása szerint 21-ről 37-re emelkedett.