Mélységesen megalázónak, felháborítónak és tűrhetetlennek minősítette pénteken Kósa Lajos, a Fidesz frakcióvezetője a Nébih lapunk által csütörtökön ismertetett márkavizsgálati eredményeit a magyar boltokban árusított silány minőségű külföldi élelmiszerekről. Az európai uniós eljárások lassúsága miatt a magyar fogyasztóvédelemnek is lépnie kell az ügyben.
Kósa Lajos annak kapcsán vélekedett így, hogy a Nemzeti Élelmiszer-biztonsági Hivatal (Nébih) 24-féle multinacionális márkatermék esetén megállapította: a kelet-európai fogyasztóknak, így a magyaroknak is silányabb minőség jut, mint a nyugati országokban élőknek.
Példaként említette, hogy szükséges lehet összeszedni az üzletekben kínált, ám a feltüntetettnél gyengébb minőségű termékeket, miközben erőteljesebben kell reklámozni a magyar készítményeket.
A KDNP azt javasolja, hogy a parlament gazdasági bizottsága hallgassa meg az illetékeseket – közölte Harrach Péter frakcióvezető, aki emlékeztetett: a visegrádi országok szintén jelezték a problémát az Európai Bizottságnak.
A magyarországi kereskedők készek együttműködni a kormánnyal és a hatóságokkal annak érdekében, hogy a vásárlók minőségi termékek közül válogathassanak, ez ugyanis az elsődleges és jogos szempont – jelentette ki lapunknak az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Vámos György kiemelte: szükséges lehet például szigorítani az összetételre vonatkozó tájékoztatási kötelezettséget.
A márkatermékeknél a gyártó, és nem a boltos felel azért, hogy az árucikk megfelel-e a hatályos előírásoknak. Azt is a gyártó dönti el, milyen alap- és adalékanyag-összetételt választ, milyen élvezeti tulajdonságokkal ruházza fel a termékét. Ilyen vizsgálati eredményeknek azonban eleve nem lenne szabad születniük – mondta Vámos György.
Az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége (ÉFOSZ) felveszi a kapcsolatot a Nébihhel – közölték, hangsúlyozva, hogy a konkrét termékeknél a hatóság az összetételben nem talált különbséget, csupán érzékszervi kifogásaik voltak.
– Az érintett élelmiszeripari nagyvállalatok közül Magyarországon is több cég több üzeme működik, amelyek magyar munkaerővel, hazai beszállítóktól vásárolt alapanyagokból állítanak elő termékeket bel- és külpiacra egyaránt – figyelmeztetett az ÉFOSZ.
A különböző helyekről beszerzett alapanyagok, az eltérő tárolási körülmények vagy a lejárati idők is befolyásolhatják a termékek ízét – ezt már a Magyar Márkaszövetség jelentette ki közleményében. A szervezet ugyancsak azt hangsúlyozta, hogy a Nébih megállapításai szubjektív különbségeket tártak fel.
A vizsgálatban érintett Manner termékeket gyártó Ed. Haas Hungaria Kft. visszautasított minden olyan állítást, amely megkérdőjelezi, hogy azonos módon készülnek-e a termékeik.
A Coca-Cola HBC Magyarország pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy az Egyesült Államokban és Magyarországon is kukoricából készült fruktóz-glükózszörpöt használnak termékeikhez – amit a magyarországi felhasználáshoz Magyarországon állítanak elő. Tehát Amerikában is fruktóz-glükózszörppel édesítik az üdítőitalt.