Számos változást tapasztalt a lakosság a földgázszolgáltatás terén az utóbbi években, ezért – érthető módon – sokan nincsenek tisztában bizonyos tudnivalókkal. Ezek közé tartozik például az, hogy gázszivárgás gyanúja esetén melyik ügyfélszolgálatot kell felkeresni – hívta fel a figyelmet a Főgáz Földgázelosztási Kft. egy háttérbeszélgetésen. Az ugyanis, hogy a Főgáz immár az ország egész területén biztosítja az ellátást, nem jelenti azt, hogy műszaki segítséget is nyújt.
Berze György, a társaság ügyvezető igazgatója kiemelte, hogy ez a korábbi szolgáltatók feladata, így az E.Oné, az Égázé és a Tigázé. A Főgáz által kiállított számlákon szerepelnek ugyan a műszaki probléma esetén hívható ügyfélszolgálati telefonszámok, de ezt az emberek többsége nem veszi észre, és gyakran vidékről is a budapesti diszpécserközpontot hívják.
A Főgáz tehát csak Budapesten és a Tápióság 18 településén foglalkozik földgáz-kereskedelemmel, a többi területen csak ellátóként tevékenykedik. Ugyanakkor ehhez a társasághoz kell fordulni az ország egész területén a szolgáltatás ideiglenes vagy végleges leállításának kéréséhez, továbbá új ingatlan hálózathoz csatlakoztatásakor, szerződés létrehozásakor vagy módosításakor és más, ehhez hasonló ügyekben.
– A gázhálózat telekhatáron belüli és kívüli tulajdonviszonyai is sokszor okoznak félreértéseket. A felelősséget a telekhatárig, a csatlakozási pontig az elosztó viseli, onnan pedig az ingatlan tulajdonosa – magyarázta Berze György. Hozzátette viszont, hogy bár a gázóra az ingatlanon belül helyezkedik el és a fogyasztó felel annak megóvásáért, az mégis a szolgáltató tulajdona. A Főgáz kérésre tízévente egyszer ingyenesen elvégzi a mérőcserét, illetve a műszaki biztonsági felülvizsgálatot. A karbantartás pedig kulcskérdés, hiszen a közműszolgáltatások közül ez a legveszélyesebb.
A biztonság nemcsak az ingatlanokon belül, hanem azokon kívül is fontos feladat. Ez utóbbit szolgálják a hálózatrekonstrukciós munkák; a társaság minden évben nagyjából 30 kilométernyi gerincvezetéket újít fel vagy cserél ki, több milliárd forint értékben. Ez idén mintegy száz, tavaly 65 projektet jelentett, de évente felülvizsgálják a teljes hálózatot.
A rekonstrukciós munkák sikerességéhez különösen fontos a lakosság együttműködése, ami gyakran hagy kívánni valót maga után. Az érintett fogyasztókat legalább 15 nappal a munka elkezdése előtt értesíteni kell a jogszabály szerint, ám a Főgáz valójában már hónapokkal korábban tájékoztatja a lakókat. A számlához mellékelt, esetenként a bejárati ajtóra ragasztott tájékoztatókban a felújítás időtartama mellett szerepel az is, hogyan kell erre felkészülni. A társaság arra is felhívja a figyelmet, hogy az ügyfél ilyenkor ingyenesen átvizsgáltathatja a Főgázzal saját rendszerét.
Ezek a felhívások azonban nem érik el a várt hatást; az emberek vagy figyelmen kívül hagyják, vagy nem veszik komolyan. Ez a vezetékszakasz cseréje után okoz problémát, amikor az új vezetéket üzembe helyeznék. Ilyenkor néhány órára vagy legfeljebb egy napig nem jut gáz a háztartásokba; annál tovább, minél többen hagyják figyelmen kívül a társaság kéréseit. Egy ötvenlakásos társasház összes lakója pórul járhat egy-két renitens miatt, akik a figyelmeztetés ellenére nem zárták el a gázcsapokat ingatlanjukban.
Addig ugyanis, amíg a tömörségi próba nem sikeres, azaz amíg valahol szivárog a gáz, nem indíthatják el újra a szakemberek a szolgáltatást, hiszen életveszélyt idéznének elő. Gázszivárgás akkor fordulhat elő, ha például egy konvektor vagy vízmelegítő gázcsapját nem zárta el a fogyasztó. Ebben az esetben az őrláng kialszik a szolgáltatás felfüggesztésekor, de amikor újraindul, a nyitott csapon a gáz beömlik a lakótérbe. Ilyenkor egyetlen lámpakapcsolás vagy a hűtő keringetésének elindulása gázrobbanást okoz.