Elektronikus vasúti áruforgalom-ellenőrző rendszer (eváer) néven vezetné be a kormány – a közúti fuvarozói adatszolgáltatáshoz hasonlóan – a vasúti szállítmányok online nyomon követését. Az érintett társaságokkal a kormány és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal is egyeztet.
– A vasúttársaságoknál, köztük a hazai árufuvarozási piac több mint kétharmadát lebonyolító Rail Cargo Hungariánál (RCH) megértik a kormányzat törekvését, hogy kiszűrje az áruforgalomból az adócsalási céllal feladott tételeket – mondta a Magyar Idők kérdésére Kovács Imre, a cég igazgatóságának elnöke.
Örömmel tapasztalják: a kormányzat hajlik rá, hogy figyelembe vegye a vasúti árufuvarozás sajátosságait, amikor kiválasztja az ellenőrzés eszközeit. A szakember elmondta, hogy a vasúti árufuvarozás jelen állapotában is sokkal szabályozottabb, mint korábban a közúti fuvarozás volt. Ahhoz, hogy egy közúti járművet megrakjanak és célba juttassanak, az elektronikus közúti áruforgalom-ellenőrző rendszer (ekáer) 2015. január 1-jei bevezetése előtt csak a menetlevél kitöltésére volt szükség.
A vasút működése sokkal bonyolultabb. Egy vasúti szerelvény közlekedtetéséhez engedélyre van szükség a pályakapacitás-elosztótól, meg kell rendelni a rendező pályaudvari szolgáltatásokat, a tolatást, az áru mozgatását, ezeket szintén dokumentálják. A szerelvény közlekedését a forgalomirányítás követi nyomon a pályahálózaton, nem tűnhet el egy teljes vonat – mint ahogy a szóbeszéd szerint egyes, olajat szállító szerelvényeknek nyomuk veszett a 90-es években –, és nem lehet önkényesen rakodni a forgalmi okból félreállított teherkocsikat.
Különösen jól dokumentáltak a nemzetközi konténerforgalomban szállított áruk – magyarázta Kovács Imre. A tengeri kikötőkben tételesen átvizsgálják és regisztrálják az árukat, a konténerek zártak, emellett szerelvényben, irányvonatként közlekednek. Hazánkban összesen három olyan terminál van, ahol konténereket kezelnek, vagyis ezeknek a vonatoknak az országon belüli mozgása is előre meghatározott.
Az igazgatóság elnöke jelezte azt is, hogy a vasúttársaságok rendelkeznek mindazokkal az adatokkal, amelyek a rakomány tartalmára, pillanatnyi helyére, illetve a célállomásra vonatkoznak. Most arról szólnak az egyeztetések – többek között az adóhivatallal –, hogy ezek az adatok milyen módon és platformon kerülnek a hatósághoz. Az RCH esetében csekély informatikai fejlesztésre van szükség, más magánvasutak esetében mindez komolyabb beruházást igényelhet. A hatóságok ugyanakkor rugalmasnak bizonyultak az eddigi tárgyalásokon, nem sürgetik a rendszer mielőbbi bevezetését, jól működő és zökkenőmentes átállásban érdekeltek.
A Hungrail, a hazai vasúttársaságokat képviselő szervezet hírlevelében a közelmúltban tette közzé, hogy a minap ismét ülésezett az eváer-munkacsoport a kormányzat, az adóhatóság és a vasúttársaságok képviselőinek részvételével. A Hungrail 2015-ben megalakult munkacsoportja a vasútvállalatok nevében az elektronikus fuvarlevél bevezetését javasolta. Ezt ugyan több vasúti cégnél ki kell még fejleszteni, azonban a segítségével többféle kötelezettségnek lehet egyszerre eleget tenni, amihez állami támogatást kérnek a cégek. Az érdekképviselet szerint a NAV nyitottnak mutatkozott arra, hogy ha az eváer bevezetése nélkül is megkapja a szükséges adatokat, akkor azt a módszert elfogadja.
Az adóhivatal az egyeztetésen azzal érvelt, hogy az eváer bevezetésével csökkenne az adóelkerülés kockázata. A hatóság szerint azért is fontos, hogy a vasútnak is bejelentési kötelezettsége legyen, mert az ekáer-rendszer egyik problémája a közbülső szállítási mód rendszerbe kerülése. (Azaz hogy egy szállítmány közúton kezdi meg az útját, majd vasútra rakják, végül ismét teherautón utazik. Ilyenkor eltűnik az ekáer szeme elől.) A vasútvállalatok ezzel szemben a kevesebb kockázatos termékkel érvelnek, ami miatt nem lenne szerencsés az egész vasúti forgalmat ellenőrzés alá vonni.