A magyarok körében a hosszú távú pénzügyi tervezés és a nyugdíjasévekre való felkészülés témáiban végzett eddigi kutatások során a megkérdezettek gyakran számoltak be a jövőjükkel kapcsolatos kétségeikről, akár félelmeikről is.
A negatív jövőképhez ugyanakkor sűrűn társul passzivitás: a válaszadók úgy gondolták, hogy pénzügyileg nehéz, sőt válságos jövő és öregkor vár rájuk, de csak ritkán volt konkrét elképzelésük ennek kivédésére. A tétlenség és a halogatások mögött bizonytalanság húzódik meg – állapították meg az Aegon Magyarország szakértői.
Adataik szerint a magyar munkavállalók 27 százaléka vallja magát rendszeres megtakarítónak, ami messze elmarad a világszerte mért 39 százaléktól. Pedig mindenhol a világon fontos, hogy a munkavállalók minél korábban megfelelő megtakarítási szokásokat alakítsanak ki. Az Aegon nyugdíj-felkészültségi kutatásából kiderül, hogy mely életesemények hatására kezdenek takarékoskodni az emberek.
Ezek alapvetően két csoportra oszthatók. Az elsőbe tartoznak a munkáltató általi ösztönzők, amelyek kellő lökést adhatnak a munkavállalóknak, hogy megtegyék az első lépéseket a rendszeres megtakarításhoz, a másikba pedig azok az életesemények, amelyek katalizátorként szolgálnak az egyénnek.
Hazánkban csupán a válaszadók hat százaléka jelezte, hogy amikor munkába állt, elkezdett félretenni a nyugdíjára, miközben a világban ugyanez az arány 11 százalékra tehető. Azonban különféle életszakaszokhoz köthető okok jóval több magyar munkavállalót sarkallnak megtakarításra (43 százalék), ami nem sokkal marad el a nemzetközi átlagtól (47 százalék). Egy bizonyos életkor betöltése 29 százalékukat inspirálta megtakarításra, a családalapítás további 16 százalékukat.
A magyarok alig negyedének (24 százalék) van azonban vészhelyzeti terve arra az esetre, hogy miből fog megélni, ha munkaképtelenné válik. Azon kevesek közül, akiknek van ilyenje, sokan olyan forrásokra támaszkodnak, amelyek nem kifejezetten erre a célra valók, például saját megtakarításaikra, az otthonuk eladására vagy a házastársuk jövedelmére, bár többüknek van munkanélküliség esetére szóló biztosítása is.
Annak érdekében, hogy az emberek megfelelőképpen fel tudjanak készülni a váratlan eseményekre és a nyugdíjasévekre, az Aegon Magyarország pénzügyi edukációs kampányba kezd a tavaly elindított Aegon Pénzügyi Akadémia részeként. A kezdeményezés lényege, hogy az érdeklődők a webes felületen színes és hasznos tartalmakon keresztül bővíthetik pénzügyi ismereteiket. Az internetes oldalon egyebek mellett animációs videókkal, személyiségteszttel, e-learning anyagokkal találkozhatnak az érintettek, amelyekből érdeklődési körük vagy éppen rendelkezésre álló idejük szerint válogathatnak.
– A lakosság jelentős részének komoly hiányosságai akadnak az alapvető pénzügyi ismeretek terén. A tavaly útjára indított pénzügyi akadémiánkon az anyagi tudatosság, az öngondoskodási hajlandóság növelését tűztük ki célul. Ennek részeként indítottuk el mostani kampányunkat, amelyben a lakosság alapvető pénzügyi ismereteit szeretnénk bővíteni online, és viszonylag kötetlen formában – nyilatkozta a kezdeményezés kapcsán Zatykó Péter, az Aegon Magyarország elnök-vezérigazgatója.
Hozzátette: kezdeményezésüket az a tény is alátámasztja, hogy kormányzati szinten és a Magyar Biztosítók Szövetségének tevékenységében is egyre nagyobb figyelmet kap a pénzügyi tudatosság fejlesztése, illetve a jövőre életbe lépő EU-s szabályozások is az ügyfelek megalapozott döntéseit kívánják támogatni ezen a területen.