Kihirdette a nemzeti vasúttársaság annak a közbeszerzési pályázatnak a nyertesét, amelynek célja a 150-es számú vasútvonal korrekciójának előkészítése – egyebek mellett – a vonal Soroksári úti szakaszának ferencvárosi pályaudvarra történő áthelyezésével kapcsolatos tervezési feladatokkal összhangban. A nyertes ajánlatot a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt., az Infraplan Vasút- és Úttervező Zrt., valamint az Utiber Közúti Beruházó Kft. közös ajánlata nyerte meg csaknem 1,2 milliárd forintért.
A tervek szerint a Kelebiából a fővárosba tartó 150-es vonal, amely Soroksáron jelenleg többnyire a Duna-parton halad, a Határ út környékén eltávolodna a Soroksári úttól, és beljebb, a Külső Mester utcával párhuzamosan érné el Ferencváros rendező pályaudvart.
A tenderkiírás szerint a tervezőnek figyelembe kell vennie, hogy a beruházás illeszkedjen a Keleti pályaudvar–Ferencvárosi pályaudvar–Kelenföldi pályaudvar közötti körvasútszakasz háromvágányúra bővítéséhez, az ehhez szükséges harmadik Duna-híd építéséhez, a körvasútra tervezett S-bahn megállókhoz, a Budapest–Belgrád vonal újjáépítési terveihez, valamint a reptéri gyorsvasúti fejlesztéshez.
A tenderhez kapcsolt közbeszerzési dokumentáció szerint a nyertesnek be kell mutatnia a jelenlegi állapotokat, a vasút és a többi közösségi közlekedési ágak kapcsolatát, s a teherforgalom áramlását. Elemezni kell a társadalmi-gazdasági szempontokat, valamint az átépítés hatásait. A tervezőnek a csepeli iparvágány-hálózat elérését is garantálnia kell. A szabadkikötő és a néhai Csepel-gyártelepről kiágazó iparvágányokon túl a közelmúltban átadott Metrans konténerterminálja is komoly forgalmat generál majd a viszonylaton.
De nemcsak a csepeli tehervonatok járhatnak jól azzal, hogy a 150-es néhány száz méterrel keletebbre települ. Ha kiépítik Ferencvárosban a megfelelő vágánykapcsolatokat, akkor lebonthatják a soroksári Duna-parton a vasúti töltést, és ha a HÉV-vonalakat is elköltöztetik, esetleg villamossal helyettesítik, akkor a Rákóczi híd pesti hídfőjétől délre egy vízparti, jelentős méretű, összefüggő fejlesztési területet nyerhet a város.
Bringát a fedélzetre!
A nyári menetrend bevezetésével jelentősen növelte a kerékpárszállítási kapacitását a Balaton irányába a MÁV-Start, egyúttal bővítette a kötelező kerékpárhelyjegy-váltással közlekedő vonatok számát. A nagy befogadóképességű bicikliszállító kocsit húzó sebes- és gyorsvonatokon továbbra is elegendő a kerékpárjegy, valamint meghatározott vonatokon a kedvezményes árú kerékpáros-túrajegy megváltása. A Balaton északi partjára utazó bringásoknak a Tekergő gyorsvonatok ajánlottak, amelyek gyorsvonati pótjegy és kerékpárhelyjegy nélkül vehetők igénybe. A déli partra a kétóránként közlekedő sebesvonatokon 28 kerékpár szállítható, kerékpárhelyjegy nélkül. Ám az északi parton a Kék Hullám és a Katica sebesvonatokat, a déli parton többek közt a Keszthelyi FLIRT-öket csak kerékpárhelyjeggyel lehet igénybe venni.