Az elbírálás végső szakaszában van az a közbeszerzési eljárás, amelyben eldől, mely cégek építhetik az M44-es gyorsforgalmi út leghosszabb, 62 kilométeres szakaszát, azonban az eljárást heteken belül befejezik – tudta meg iparági forrásokból lapunk. A kivitelezésére vonatkozó közbeszerzési felhívás június 1-jén jelent meg. Eredményes közbeszerzési eljárás esetén a kivitelezés az év végén megkezdődhet. Az M44-es gyorsforgalmi út építése három ütemben valósul meg. A szóban forgó 62 kilométeres szakasz Tiszakürt és Kondoros között épülhet. Ezt egészíti ki a Nagykőrös és Tiszakürt közötti 31 kilométeres, illetve a Kondoros és Békéscsaba közötti 18 kilométeres szakasz, amelyeknek ajánlati felhívása várhatóan 2016 végén jelenik meg.
Az új nyomvonalon vezető, kétszer két forgalmi sávos gyorsforgalmi úton négy külön szintű csomópontot, 44 alul- és felüljárót, Cserkeszőlőnél és Kondorosnál egyszerű, Szarvasnál komplex pihenőt alakítanak ki. A Körös felett, a folyó építészeti hagyományait megőrizve, 450 méteres acél ívhíd épül, díszvilágítással. Emellett a szakaszon két kisebb híd létesül. A tájékoztatás szerint Kardosnál üzemmérnökségi telepet hoznak létre. A kivitelezés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából, a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. beruházásában valósul meg.
Jelenleg mintegy 200 kilométer gyorsforgalmiút-építés kivitelezésére irányuló közbeszerzési eljárás van folyamatban a NIF Zrt.-nél, így többek között az M0–M4-es Üllő–Cegléd, az M2-es Budapest–Vác, az M4-es Berettyóújfalu–Nagykereki (országhatár), az M44-es Tiszakürt–Kondoros gyorsforgalmi út, vagy a 21-es főút Nógrád megyei szakaszaira vonatkozóan. Korábban a NIF azt közölte, hogy a tavaly novembertől hatályos új közbeszerzési törvény értelmében már nem lehet az ár a döntő szempont az ajánlatok elbírálásánál.
Az uniós irányelv előírása értelmében kötelező a környezetvédelmi szempont értékelése, így új értékelési szempontként megjelent a környezetterhelési érték a pályázati kiírásokban. Az ajánlott ár csak 50 százalékban számít az ajánlatok pontozásánál. A szakemberek többlet-szakmaitapasztalata 25 százalékban, a környezetterhelési érték 20 százalékban, további 5 százalékban pedig a hátrányos helyzetű, fogyatékkal élő munkavállalók foglalkoztatása jelenik meg az értékelési szempontok között.