A nyugat-európai országok fuvarozóinak lobbija célt ért: míg Németország, Franciaország, Hollandia, Belgium, Olaszország, Ausztria mostanáig állami szinten vezetett be diszkriminatív intézkedéseket a lengyel, észt, román, magyar és más kelet-európai fuvarozóvállalkozások munkavállalóival szemben, addig most megnyílt a lehetősége annak, hogy uniós rendelkezések közvetítsék a protekcionista szellemű szabályokat – mondta lapunk kérdésére Árvay Tivadar.
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) szóvivője elmondta, eddig csak részinformációk szivárogtak ki a Mobilitási csomag tartalmáról, csütörtökön a Közlekedési Tanács ülésén azonban egy teljesen kidolgozott dokumentumot tártak a tagállamok közlekedési vezetői elé. Az első szakmai elemzések azt mutatják, mondta a szóvivő, hogy a nyugati államok sikerrel jártak, mindazok a törekvések, amelyek eddig a tagállamok szabályozásában jelentek meg, most a bizottság anyagában visszaköszönnek.
A magyar kormány képviselője is jelen volt, és felszólalt a Közlekedési Tanács ülésén. Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár azt mondta, hogy az Európai Bizottság friss javaslatai a közúti fuvarozás területén a protekcionista piacvédelmi intézkedéseknek kedveznek, jelentős többletköltségekkel és adminisztratív terhekkel járhatnak az ágazat kelet-közép-európai vállalatai számára. A tervezett előírások rontják az európai versenyképességet, veszélyeztetik a munkahelyeket, és a fuvarozói szolgáltatások árának megemelkedését okozzák, aminek egyértelműen a fogyasztók a vesztesei.
Homolya Róbert hangsúlyozta, hogy Magyarország számára továbbra is elfogadhatatlan törekvés a kiküldetési irányelv hatályának kiterjesztése a közúti szállítási piacra. A tervezett új szabályok zavart okozhatnak az európai ellátási láncban, és kedvezőtlenül érinthetik a kis- és középvállalkozásokat, az unió polgárait. Hozzátette, hogy a magyar kormány kész tevékenyen közreműködni a Mobilitási csomag tárgyalásában egy gyakorlatban jól alkalmazható, arányos megoldás megtalálása érdekében, amely egyensúlyt teremt a szolgáltatásnyújtás szabadsága és a munkavállalók szociális védelme között.
A tanács ülése előtt Bulgária, Csehország, Magyarország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Románia és Szlovákia képviselői közös nyilatkozatban álltak ki a szabályozás egyszerűsítése, a visszaélések elleni hatékonyabb fellépés mellett. Teljes egyetértésben rögzítették, hogy csak a feltétlenül szükséges mértékű, jól indokolt és arányos korlátozásokat hajlandók támogatni.
Mint lapunk is beszámolt róla, április 20-án a magyar fővárosban találkoztak a visegrádi országok fuvarozó érdekképviseletei, hogy közösen jelezzék: elutasítják a nyugati országok burkolt piacvédelmi intézkedéseit, amely ellehetetlenítené a kelet-európai cégek működését. Úgy vélték, hogy piacvédelmi okokból számos nyugati országban vezettek be a minimálbérre, a pihenőidőre, a kötelező szállásra vonatkozó előírásokat. Az MKFE szerint ezek az intézkedések ellentétesek az EU alapelveivel, sértik a szolgáltatások szabad áramlását, veszélyeztetik az unió egységét. Ezenkívül csak Magyarországon 130 ezer család megélhetését kockáztatják.