A nyugati országok fuvarozói jelentős piacot vesztettek az utóbbi évtizedben a nemzetközi közúti áruszállítás területén, ezért most jogi és adminisztratív eszközökkel, valamint súlyos pénzbüntetések kilátásba helyezésével igyekeznek kiszorítani legnagyobb versenytársaikat, a kelet-európai fuvarozókat.
Ennek a törekvésnek a megállítására törekedett a négy visegrádi ország meghatározó fuvarozói érdekképviselete, amikor csúcstalálkozót rendeztek Budapesten, és közös deklarációt fogadtak el – mondta az aláírás után lapunknak Wáberer György. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) elnöke, miniszterelnöki megbízott kérdésünkre, hogy milyen lépéseket terveznek a közeljövőben, azt mondta: először a visegrádi országok fognak fellépni, majd csatlakozhatnak hozzájuk a balti, balkáni és ibériai fuvarozók, összesen tucatnyi ország. Nem mellékes, hogy – talán némi meglepetésre – a spanyol és a portugál kamionosokat is sújtják a nyugatiak intézkedései. Wáberer György szerint a közvetlen cél, hogy elérjék a jelenlegi korlátozások felfüggesztését a tárgyalások idejére. A miniszterelnöki megbízott hangsúlyozta: egyeztetéseket szeretnének, nem pedig az európai kereskedelem és ipar leállását eredményező közúti blokádot.
Somogyi Gábor, a csúcstalálkozót létrehívó és megszervező MKFE főtitkára szerint a V4-ek álláspontját nyomatékosítja, hogy 172 ezer kamionszerelvényt és 10 ezer vállalkozást képviselnek, ami a teljes uniós fuvarozási piac 29 százalékát teszi ki. Szeretnék elérni, hogy az Európai Bizottság a májusi, úgynevezett közlekedési jogszabálycsomagot a V4-ek véleményének figyelembevételével fogadja el. A főtitkár felhívta a közvélemény figyelmét, hogy a közúti áruszállításra közműként kell tekinteni, mint az áram- vagy vízellátásra, ugyanis az ipari üzemek alapanyag-ellátásától a lakossági élelmiszer-szállításig ez a rendszer biztosítja a folyamatos működést. Ha a nyugati országok fuvarozóinak szándéka szerint egy nap nem indulnának el a kelet-európai vállalkozások kamionjai, az jelentős fennakadást okozna az uniós gazdaság működésében.
A visegrádi országok fuvarozói az EU nyugati országaiban tapasztalható, szerintük versenykorlátozó intézkedésekről egyeztették álláspontjukat. A dokumentumot az MKFE elnökével együtt Jan Buczek, a lengyel, Josef Melzer, a cseh, és Pavol Hudák, a szlovák érdekképviselet vezetője írta alá.
Befutott a kínai irányvonat
Megérkezett az első közvetlen teherszállító vasúti járat Kínából a Budapesti Szabadkikötőbe az Ekol Logistics Kft. szervezésében. A 650 méter hosszú tehervonat 41 konténert szállított több mint 1 millió dollár értékű – főként ruházatból, acélból, elektronikából és játékokból álló – rakománnyal, a menetidő 17 nap volt, a legtávolabbról, a Jivu nevű településről érkező áru több mint 10 ezer kilométert tett meg Kazahsztánon, Oroszországon, Belorusszián, Lengyelországon és Szlovákián át a budapesti végállomásig.