Nemcsak a panaszosoknak, de a kereskedőknek, bármilyen szolgáltatást nyújtó vállalkozásoknak is figyelniük kell, ugyanis a korábban használatos, NFH-s feliratokat, tájékoztatókat haladéktalanul le kell cserélniük, ennek elmulasztásakor a büntetés tetemes is lehet. A korábban érvényes, ám már idejétmúlt fogyasztóvédelmi adatok közlése ugyanis megtévesztő információnak számít, amiért a hatóság százezres nagyságrendű bírságot is kiróhat.
Az intézményrendszer idei átalakítását az egyes központi hivatalok és minisztériumi háttérintézmények racionalizálásáról szóló kormányrendelet határozta meg. Eszerint januártól a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz kerültek a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos stratégiai feladatok, például az ellenőrzések szakmai felügyelete.
Ezenkívül a szaktárca felügyeli a két hatósági laboratóriumot és a magyarországi Európai Fogyasztói Központot is, amely a határon átnyúló uniós ügyeket kezeli. Az átalakítással egy időben 197 járásban jelent meg elsőfokú hatósági fogyasztóvédelmi feladatkör, így tehát a fogyasztók az NFH helyett a területileg illetékes járási hivatalokban tehetik meg bejelentéseiket – erre a hivatalok már felkészültek.
Kara Ákos, az NFM államtitkára korábban arról számolt be, hogy idén kiemelten ellenőrzik egyebek mellett, hogy a webkereskedők, webshopok megfelelően tájékoztatják-e a fogyasztókat például az elállási lehetőség részleteiről. Az állami fogyasztóvédelem 2017-ben a múlt évhez hasonlóan 40 vizsgálatot és ellenőrzést végez a jóváhagyott ellenőrzési terv alapján. Kiemelten kezelik a gyermekgondozási, gyermekruházati és játék termékeket, az árubemutatókat, de eseti jelleggel rendkívüli ellenőrzéseket is elrendelhetnek.