A kockázati tőke nem ingyen pénz, nagyon fontos, hogy a befektetőket megnyerő cégek megfelelően bánjanak forrásaikkal – hangzott el tegnap a Magyar Kockázati- és Magántőke Egyesület (HVCA) tőkebefektetéshez jutott hazai cégeket bemutató eseményén. Ezek a cégek – az IVM, a Pannon Tyre Recycling, a Gremon Systems, a Commsignia, a Humeltis, és a Norma Diagnosztika – mind innovatív megoldásokat értékesítenek a gyártás és az orvoslás területén.
A vállalatvezetők tapasztalatai szerint a kockázati tőke szerepvállalása esetében, illetve a cégek korai időszakában a legfontosabb költési tételek között van a bérkiadás. Az innovatív területeken különösen lényeges, hogy a cégek nyomon kövessék a piaci bérszínvonalat és valamivel fölé tudjanak ajánlani. Hasonlóan lényeges, hogy a fejlesztésre is bőven jusson pénz. A vezetők egyetértettek abban, hogy eközben a működési költségeket minimalizálni kell, és végképp nem szabad luxusra, drága telefonokra vagy autókra elkölteni a pénzt.
A stabil háttér azért is fontos, mert ez az egyik fő szempont, amelynek alapján a befektetőket meg lehet győzni egy adott vállalat kilátásairól. Általános tapasztalat, hogy hiába van egy vállalatnak akár korszakos ötlete, ha nem tud mögé kellően erős szakértői gárdát tenni, amely képes végigvinni a fejlesztési folyamatot.
Az eseményen részt vett cégvezetők egyöntetűen elvetették annak a lehetőségét, hogy a kockázati alap kilépését követően tőzsdére menjenek. Ennek elsődleges okaként cégük méretét hozták fel, amely várhatóan még többéves távlatban sem éri el azt a szintet, ami indokolttá tenné a bevezetést.
Emellett más gyakorlati szempontokat is figyelembe kell venni. Mivel a kockázatitőkebefektetők számára rendszerint az innovatív vállalatok a legvonzóbbak, ezek gyakran nagyon szűk részpiacokon tevékenykednek, amit a tőzsdei elemzők nem ismernek, nem értenek, ezért nem lehet reális árazást meghatározni, és a vevőjelölteket is nehéz meggyőzni.
A méret azért is korlátozó tényező, mert a kis cégek nehezen viselik a bevezetéssel járó transzparenciát, mivel ha rendszeresen nyilvánosságra hozzák üzleti adataikat – ahogy az a tőzsdén jelen lévő cégeknek kötelező –, azzal a versenytársakat hozzák előnyös helyzetbe, adott esetben saját bukásukat is okozva.