Az utóbbi években jelentősen visszaesett a magyar–ukrán vasúti határátkelő, Záhony körzet áruforgalma, ennek azonban a fő oka eddig a szlovákiai Ágcsernyőnek a magyarnál korszerűbb átrakója, illetve jobb kereskedelmi kapcsolatai miatti elszívóhatása volt. Ugyanakkor az Oroszországból érkező áruk problémamentesen megérkeztek Záhonyba. Ebben történt változás az elmúlt hónapokban. A Lada magyarországi vezérképviselete arról tájékoztatta a Magyar Időket, hogy a gépkocsik nem vasúton, hanem közúton, Ukrajna megkerülésével jutottak el hazánkba. Ormos István, a Duna Autó tulajdonosa, az orosz márka forgalmazója elmondta, hogy az első kétszáz jármű tréleren érkezett Togliattiból, a nagy távolság ellenére sérülésmentesen.
A kerülő útra azért volt szükség, mert az Ukrajnán keresztül szállított orosz vagy az Oroszországba szánt árut mostanában az ukrán fél gyakran várakoztatja, és a szerelvények őrzését sem biztosítják. Ezért a megrendelők az érzékeny vagy értékes áruk esetében kerülő utat választanak. Így tett korábban a Metrovagonmash is a 3-as metró kocsijainak kiszállításakor. Vasúton jutottak el Oroszországba a kocsik, de nem Ukrajnán, hanem Szlovákián, Lengyelországon és Fehéroroszországon keresztül.
A záhonyi térség helyzetét ismerők tudják, hogy bajban van a rendszerváltás előtti években még 18 millió tonna árut megmozgató, a keleti széles és az európai normál nyomtávú vasúti kocsik közötti átrakodást biztosító komplexum. Az elmúlt 25 évben az áruforgalom töredékére olvadt, a csökkenés az orosz–ukrán konfliktus óta pedig felgyorsult. A körzet legnagyobb, a MÁV Zrt. százszázalékos tulajdonában lévő átrakója, a 400 főt foglalkoztató Záhony-Port Zrt. tavaly már csak 2,5 millió tonna importáru kezelésére készítette fel erőforrásait és alakította ki munkavállalói létszámát. Csakhogy 2015 első felében a forgalom kiesése 15-30 – más források szerint 34 – százalékos volt. Ezt már az állami tulajdonú MÁV sem tudta tolerálni – a magántársaságok hónapokkal korábban megkezdték a leépítéseket –, ezért a múlt év közepétől csökkentett munkaidőt vezetett be. Ezzel az intézkedéssel biztosította, hogy a munkavállalói létszám fennmaradhasson. A megszorításokkal azonban nem lehet a végtelenségig kivédeni a forgalom esését: ma már csak napi egy-két vonat érkezik Záhonyba.