Az első igazán okos lakóház ötlete magától Ray Bradburytől, a kiváló sci-fi-szerzőtől, a Marsbéli krónikák írójától származik.
A Langy esők jönnek című, először 1950-ben megjelent novella főszereplője egy automata ház, amely lakók nélkül is hibátlanul működik: ébresztőt fúj, reggelit készít, időjárás-jelentést közöl, felköszönti a születésnaposokat, mosogat, takarít, meglocsolja a kertet, felhúzza, majd leengedi a redőnyt, meleg fürdőt készít és altatóverset mond a hálóban. Bradbury 2026-ra dátumozta fikcióját, és nem is tévedett nagyot: 2017-ben a fenti feladatok jelentős részét már valóban képes elvégezni egy okosotthon, akár távirányítással is.
De mitől okos egy lakóház, és ha nem, hogyan lehet „felokosítani”? Ha a személygépkocsikkal vetjük össze, vannak hasonlóságok, de mégis sokkal nagyobb a feladat. A hagyományos autókat egyetlen internetképes mobiltelefonnal fel lehet okosítani: a legfontosabb fedélzeti funkciók online elérhetők lesznek, a végrehajtásra pedig ott a sofőr. A lakások esetében épp az a nehézség, hogy akár otthon vagyunk, akár nem, a beavatkozásra az online kezelőfelület mellett még távirányítható beavatkozó eszközök hadára is szükség van: villanykapcsolókra, a hűtési és fűtési rendszer szabályozójára, a motoros kert- és garázskapura, mosó- és mosogatógépre, öntözőrendszerre, és sorolhatjuk a végtelenségig.
A megoldás elvben évek óta rendelkezésre áll, úgy nevezik, hogy a dolgok internete, ami leegyszerűsítve azt jelenti, hogy nemcsak a telefonunkkal, laptopunkkal lógunk a wifin, hanem a mosógépünknek, a zenelejátszónknak, a hűtőnknek, a cirkó termosztátjának és minden egyéb eszközünknek is van internetkapcsolata. Csakhogy a dolgok maguk hiába kapcsolódnak a netre, annyira nem okosak, hogy megoldják a működés megszervezését. Kell egy rendszerintegrátor.
De ki lesz az? A mosógép gyártója, az internet szállítója, a mobileszközök szoftvereinek a fejlesztője? Jelenleg a smart home piacon főként olyan cégek vannak, amelyek a teljes rendszert szállítják a reléktől a távirányítást ellátó tablet szoftveréig. Csakhogy egy lakásban évtizedeket töltünk. Mi lesz a mai informatikai eszközökkel 2-3-5 év múlva?
Erre a problémára alkotta meg intelligens megoldását a Chameleon Smart Home magyar startup, amely hidat képez a ház eszközei és más gyártók smart home rendszerei, az érzékelők és a beavatkozók között – mondta el lapunk kérdésére Szarvas Péter, a Chameleon alapítója és tulajdonosa.
A rendszer – nevéhez hűen – kapcsolódni tud a legtöbb nagy gyártó rendszereihez, és megoldja a gyártók közötti kommunikációs problémákat. Alkalmazkodik a külső eszközökhöz, a központi vezérlőkhöz. Akár több teljesen különálló rendszer funkcióit, eszközeit képes egyetlen közös platformon kezelni. Utat mutat a társasházak vagy az irodaparkok okosítása terén is: megoldásával olyan modern, jövőálló életterek készülhetnek, amelyek összekapcsolják az otthonok, irodák eszközeit a lakókörnyezet adta lehetőségekkel. Ha Chameleonnal szerelnek egy lakást, akkor a vevő ráér eldönteni később, hogy milyen okosmegoldásokra lesz szüksége. Nem szükséges egyetlen márka termékeit megvásárolnia, optimalizálhatja a beszerzést, ezzel jelentős, akár 40 százalékos megtakarítást is elérhet.
– A Chameleon Smart Home fejlesztése négy és fél éve kezdődött meg önerőből – mondta el a cégalapító. Tavaly novemberben került piacra a termék, az értékesítési (sales) és üzletfejlesztési tevékenységet januárban kezdték meg. Egy év kellett ahhoz, hogy a sales-folyamat beérjen, és a kivitelezések eljuthassanak abba a fázisba, hogy megkezdhessék a kiépítést. A társasházaknál a sales-ciklus igen hosszú, mert az okosmegoldásokat viszonylag korai stádiumban érdemes betervezni, azonban várni kell, amíg szerkezetkész lesz a társasház, hogy valóban be is lehessen építeni a funkciókat.
A Chameleon Smart Home hazánkban is elérhetővé teszi az okosotthon kialakítását. Jelenleg a piacon a prémium smart home funkciókért egy eszközökkel felszerelt, kábelezett, átlagos, 60 négyzetméteres lakásban 400-600 ezer forintot kell fizetni, mely tartalmazza az összes eszköz árát, a szerelési és a programozási költséget is.
A Chameleon újításával akár 40 százalékkal is csökkenthető egy-egy lakás egyedi „okosításának” költsége – mondta Szarvas Péter. Kérdésünkre, hogy miért nem az erősebb fizetőképes kereslettel rendelkező európai piacokon jelent meg előbb a cég, az alapító elmondta, ehhez lokális partnerekre van szükség, akik ismerik a helyi viszonyokat és piacokat. Azért jelentek meg a techkonferenciákon, hogy megtalálják azokat a potenciális partnereket, akikkel el tudják kezdeni ezeket a piacokat kiépíteni.
Ezeknek a partneri tárgyalásoknak az eredménye is most érik be.