A jegybank mindkét ügyet a jogosulatlan követelésvásárlások visszaszorítására indított vizsgálatsorozata keretében tárta fel, és mindkét ügyben büntetőfeljelentést is tett az illetékes nyomozó hatóságnál. A két társaság neve azért merült fel, mert az MNB 2015-ben több mint négyszáz itthoni pénzügyi intézményt kötelezett rendkívüli adatszolgáltatásra azok eladott követelései kapcsán. Ennek nyomán több ezer engedményezési ügyletet és követelésvásárlót ellenőrzött, tucatnyi piacfelügyeleti eljárást indított, több esetben már felügyeleti intézkedést is hozott.
A jegybanki vizsgálatok mind az Indumet S.A., mind az R-TAIL Concept Kft. esetében megállapították, hogy a cégek üzletszerű tevékenységük keretében – azaz rendszeresen, nyereség érdekében, előre egyedileg meg nem határozott ügyletek megkötésével – vásároltak követeléseket. Az Indumet S.A., illetve az R-TAIL Concept Kft. ugyanakkor nem rendelkezett/rendelkezik a tevékenység végzéséhez szükséges felügyeleti engedéllyel.
A közlemény emlékeztet: az MNB a pénzügyi intézmények adatszolgáltatásai alapján 2015 őszén vezetői körlevélben is felhívta e piaci szereplők figyelmét arra: a velük szerződő jogosulatlan követelésvásárlók részéről akár egyetlen követeléscsomag megvásárlása, vagy több esztendőn át naptári évente egy követelés megvétele, illetve egy évben akár már két követelés megvásárlása is üzletszerű pénzügyi tevékenységnek minősülhet.
Közel 66 ezer késedelmes jelzáloghitelest kerestek meg a bankok
A bankok október végégig 66 ezer késedelmes jelzáloghiteles ügyfelükkel vették fel a kapcsolatot, és a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint októberben 2700 esetben sikerült a pénzintézeteknek és a családoknak megegyezniük a jelzáloghiteleik rendezéséről – mondta az MNB felügyeleti szóvivője hétfőn az M1 aktuális csatornán.
Binder István hozzátette: a végleges számok várhatóan idén februárban vagy márciusban derülnek majd ki. Felidézte, hogy a jegybank tavaly márciusban ajánlást adott ki a késedelmes lakossági jelzáloghitelesek fizetőképességének helyreállítására.
Binder István kiemelte: ha az ügyfél együttműködik, akkor a pénzintézetnek és az érintett adósnak 3 hónapja van egy írásos egyezség megkötésére. Az egyeztetési folyamat kezdetén a bank felméri az ügyfél helyzetét: megnézi az ingatlan jellemzőit, az adós jövedelmi helyzetét azért, hogy egy pontos képet tudjon kialakítani az ügyfélről. Ezt követően a bank legalább 2 fenntartható megoldásai ajánlatot ad az ügyfélnek, amelyek közül az adós választhat.
Binder István közölte: a 2700 megegyezés esetében megoldásként szerepelt például a futamidő hosszabbítás, átmeneti fizetési moratórium, a Nemzeti Eszközkezelő, illetve a magáncsőd intézménye. Kérdésre válaszolva kifejtette: ha a bankok teljesítik az MNB ajánlását, de az ügyfél nem reagál a bank megkeresésére, akkor a pénzintézetek jellemzően követeléskezelőnek továbbítják a tartozást, ami után egy újabb hosszabb egyeztetés indul már a követeléskezelő és az ügyfél között.