A tegnap nyilvánosságra hozott jelentés több mint hetven országban hasonlította össze a tanulók iskolai teljesítményét és az oktatási intézmények informatikai kultúráját. Az eredmény egészen meglepő, hiszen azokban az államokban, ahol sokat költenek az informatikai fejlesztésre és a tömegoktatás kereteinek bővítésére, a diákok teljesítménye messze elmarad a várttól.
– A legjobban teljesítő oktatási rendszerek Kelet-Ázsiában vannak, ahol óvatosan integrálják a számítógépeket a hagyományos oktatási folyamatba – állítja Schleicher. A PISA-felmérés, azaz a nemzetközi tanulói teljesítménymérés programja alátámasztja az oktatási igazgató által mondottakat, hiszen a korlátlan iskolai internet-hozzáférést biztosító országok diákjai sokkal rosszabb eredményeket érnek el. Ausztrália, Svédország és Dánia is azok közé az államok közé tartozik, ahol a tanulók órákat töltenek iskolai internetezéssel, azonban ez nem mutatkozik meg a problémamegoldó képességükön. Magyarországon egy diák átlagosan fél órát tölt online az iskolában, ami az európai országok között a hatodik legmagasabb eredménynek mondható. Ezzel párhuzamosan a magyar diákok teljesítménye a PISA-jelentések alapján elmarad a többi OECD-ország átlagától.
– A kutatás egyik leginkább csalódást keltő eredménye, hogy a technológia falakat emel a tanulók közé – hangoztatja az OECD oktatási igazgatója, hozzátéve, hogy ma már túlságosan nagy jelentőséget tulajdonítunk annak, ki milyen high-tech eszközökkel rendelkezik. Szintén az okostelefonok, tabletek és laptopok káros hatásáról tanúskodik az a walesi kutatás, amely szerint ötből egy gyerek csak azért kel fel éjszakánként, hogy megnézze, kapott-e új Facebook-üzenetet vagy posztoljon a Twitter mikroblogon. A szintén tegnap közzétett felmérés értelmében azok a tinédzserek, akik éjjel felébrednek, válaszolnak egy-egy üzenetre, illetve frissítik profiljaikat, sokkal inkább hajlamosak a stresszre és depresszióra, mint társaik. – Le kell szoktatnunk erről a fiatalokat. Teljesen mindegy, hogy valaki mennyit alszik, mert a közösségi média éjszakai használata fokozott szorongást okoz – hívja fel a figyelmet Kimberley Horton, a kutatás egyik vezetője.