Továbbra is kelendőek a hamis termékek: a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) és a Tárki közös felmérésében részt vevők 40 százaléka állította azt, hogy az elmúlt egy évben vásárolt hamis terméket, és csaknem kétharmaduk, vagyis az összes válaszadó negyede az elmúlt évben ezt többször is megtette.
A hamisítványok vásárlásának legfőbb motivációját a kedvezőbb ár jelenti, a megkérdezettek több mint fele az alacsony ár miatt vásárolt hamis terméket. Többségük, 87 százalék az eredeti terméket vette volna meg, ha az nem lett volna sokkal drágább a hamis árunál. A válaszadóknak ugyanakkor több mint egyharmada azért költött ilyen cikkekre, mert látszólag nem volt gond azok minőségével – derült ki a felmérésből.
A kutatás kitért a hamisításból származó gazdasági károk megítélésére is. A fiatalok többsége szerint az olcsóbb hamisítványok az eredeti termékek gyártóit károsítják meg a legjobban. A hamis terméket fogyasztók 73 százaléka, a nem vásárlók 56,5 százaléka vélekedik így.
– Komoly aggodalomra ad okot a fiatalok információhiánya a hamis termékekkel kapcsolatban, ezért továbbra is fontosnak tartjuk tudatosítani a körükben, hogy a hamis árucikkek vásárlása nemcsak a gyártóknak és jogosultaknak okoznak jelentős károkat, hanem súlyos társadalmi és gazdasági hatásokkal – többek között munkahelyek megszűnésével – is járnak, és a gyengébb minőséggel ők is károsultak lesznek – mondta el a kutatás eredményei kapcsán Németh Mónika, a HENT titkára.
A kutatás szerint a válaszadókat nem az esetleges szankciók, hanem a hamis termék vélhetően rossz minőségétől való félelem, továbbá a magas egészségügyi kockázat téríthetik el szándékuktól.
– Az elmúlt évek felmérései alapján világossá vált, hogy a hatékony megelőzés érdekében a hatóságok aktív közreműködése mellett a fogyasztói tudatosság növelésére is szükség van, így szorítható vissza a fiatalok és minden korosztály körében a hamis termékek vásárlása – mondta Németh. Ami a hamis termékhez való hozzáférés csatornáit illeti, a válaszadók több mint fele, 53 százalékuk az internetet, 21 százalékuk a piacot vagy utcai árusokat, ötödük egyéb hazai üzleteket, 15 százalékuk pedig a külföldi boltokat jelölte meg a hamis árucikk beszerzési helyének.
A HENT-et 2008-ban a szellemitulajdon-jogok megsértése elleni fellépés hatékonyabbá tétele érdekében hozták létre. Tagjai a szellemi tulajdonnal összefüggő feladat- és hatáskörrel rendelkező állami szervek, valamint a szellemi tulajdon védelmével érintett társadalmi és gazdasági érdekképviseleti szervezetek képviselői. A testület a hamisítás elleni küzdelmet érintő kérdésekben javaslattevő, véleményező, illetve tanácsadói feladatokat lát el.