Napjaink egyik legdivatosabb kifejezése a startup, amelyről az átlagember azt gondolja, hogy a fiatal tehetségek információtechnológiával, pénzügyekkel, esetleg okostelefonos applikációval kapcsolatos vállalkozásairól szól, és közülük néhányan rövid idő alatt a világ leggazdagabb emberei lesznek. Budapest legizgalmasabb startupja ezzel szemben ma kétségkívül a Greengo, amelynek igencsak látványos és kézzelfogható szolgáltatása már az utcán van: csaknem száz virgonc, vagány, karosszériáján zöld csíkot viselő elektromos kisautójukat egyszeri adminisztráció után szinte bárki elviheti.
Nagy bátorság kell Magyarországon ahhoz, hogy valaki autómegosztó vállalkozást indítson, tekintve hogy a korábbi hasonló próbálkozások rendre megbuktak. Pedig aki belegondol, elismeri, hogy nem éppen racionális dolog sok millióért venni valamit, amit a nap 24 órájából legfeljebb fél–egy órát használunk, egyébként ott áll az utcán, veri az eső, tűz rá a nap, ellophatják, vagy kárt tehetnek benne, ráadásul rohamosan veszít az értékéből. A kelet-európai autós azonban hagyománykövető, nem akar közösködni. Csakhogy változnak az idők, a 2008-as válság és a tömegesen bedőlt hitelek tortúrája óta nem szívesen veszünk banki segítséggel új autót. Eközben a hazai személyautó-állomány átlagéletkora évről évre emelkedik, a kocsik lassan kikopnak a használók alól.
Mit lehet tenni? Az új autók ára a családi kategóriában 5-6 millió forintnál kezdődik. A használt járművek vásárlása csak elodázza a megoldást, erre sok autós rájön, aki olcsón vett tizenéves német prémiumautót. Hát akkor béreljünk! Csakhogy a nagy nemzetközi bérautós láncok részben igen drágán dolgoznak, másrészt komoly kauciót követelnek. Az olcsóbb hazai bérautók kora, műszaki állapota pedig nem sokkal jobb, mint a családok által leváltani kívánt jószágoké. Itt jön a képbe az autómegosztás, amely egyfelől jobban kihasználhatóvá teszi az egyes járműveket, másfelől megoszlanak a költségek a felhasználók között. Ahhoz, hogy egy ilyen rendszer jól működjön, mindig elegendő járműnek kell lennie, amelyek birtokbavétele gyors és egyszerű, másfelől biztosítani kell az üzemeltető és a befektető vagyonbiztonságát.
A Greengo kitalálója és ügyvezetője, Michaletzky Bálint mindezekre a kihívásokra a kerékpármegosztó Bubi-rendszerre emlékeztető szolgáltatást dolgozott ki. A használóknak egy alkalommal személyesen meg kell jelenniük a cég irodájában, megadniuk minden fontos személyes adatukat, a bankszámlaszámig bezárólag. A felhasználóknak vállalniuk kell, hogy az átvett autót használat után épségben, tisztán adják vissza, és ha netán kárt okoztak, a biztosítás önrészét állják. Emellett fizetnek egyszeri regisztrációs díjat, jelképes havi díjat és használatarányos percdíjat. S hogy mit kapnak cserébe? Csaknem száz VW e-Up alkotja a flottát, de ezek számát a következő években megtöbbszörözi a befektető – ígérte Michaletzky Bálint. Másfelől egy okostelefonos foglalási rendszert, amelyen real time követni lehet, hol van szabad autó, és abban mennyi a felhasználható kilométer. A foglalási rendszer segítségével lehet megkezdeni és befejezni bérlést, ezen keresztül történik a jármű műszaki-esztétikai állapotának az értékelése és a fizetés is.
Milyen greengózni a gyakorlatban? Vigyázat, függőséget okoz! Már önmagában az online térképes felületen a parkoló autók figyelése, nyomon követése is jó játék. Egyhetes tesztünk során talán csak egyszer fordult elő, hogy ne lett volna sétányi távolságon belül szabad autó. A kis VW a villanyhajtással párosulva ideális városi rohangálós kocsi. Könnyű vele elindulni, megállni, parkolni. Nemhogy tartja, hanem diktálja a forgalom ritmusát az automata váltós jármű, amely belülről egyáltalán nem kicsi: tágas, világos, jól áttekinthető, egy-két embernek kifejezetten kényelmes. Ugyanakkor sem az elektromos töltés, sem a mosatás, javíttatás, sem a későbbi értékesítés nem a felhasználó gondja. Ehhez képest nem sok az 56 forintos percdíj.
Michaletzky Bálint legalább három évre tervez, és jelentősen bővíti majd mind a flottát, mind a működési zóna határát, amely jelenleg a Nagykörút és a Hungária körút vonala között húzódik. A startup befektetője szakmainak tekinthető, tekintve hogy német prémiumautók tartós bérlésével, lízingjével foglalkozik. A Greengo kilencéves megtérüléssel számoló üzleti vállalkozás, de az ügyvezető szerint legalább ennyire közszolgáltatás is: minden megosztott elektromos, környezetbarát jármű fél tucat robbanómotoros, szén-dioxid-kibocsátó budapesti autó fenntartását váltja ki.