Hogy Budapestről a Magas-Tátrába jusson az utazó, át kell jutnia a Mátra és az Alacsony-Tátra hegyei között is. A szlovákiai 66-os út Tiszolc és Poprád közt próbára teszi a sofőrt, igaz, a Vereskő-hágó és környéke gyönyörű erdőséggel és birkanyájakkal kárpótol. Az utazáshoz egy automata 1,4-es VW Jettát kaptam kölcsön a Porsche Hungariától. A 2015-ös Jetta kevésbé látszik a Golf négyajtós testvérének – pedig valójában az –, inkább „mosásban összement” Passatnak nevezhetném. A nagy testvérnél csak centiméterekkel rövidebb, és annak a tekintélyt parancsoló arcvonásait viseli. Az utastérben ugyanakkor a Golfnál puritánabb kialakítású, de jóval tágasabb és minden alapvető felszerelést tartalmaz. A nálam vendégeskedő példány érdekessége a DSG automata váltó volt, amely váratlanul utazásom főszereplőjévé lépett elő.
Európában hagyományosan rossz sajtója van az automatának, minden vezető, aki ad magára, ki szokta kérni, hogy egy lélektelen berendezés döntsön helyette a nyomatékról, vagyis a pillanatnyi cselekvőképességről. Csakhogy a legújabb fejlesztésű automata, a DSG (németül Doppel Schalt Getriebe) alapjaiban változtatja meg a váltást. A duplakuplungos megoldás a versenysportban született, onnan került át az utcai autókba. Valójában két váltó két kuplunggal, és amíg az egyik hajt, a másik fokozatot vált, majd átkapcsol és akkor amaz vált. A kapcsolások időpontjáról a vezérlőegység dönt, és a nyomatékfolyam megszakadása szinte észrevehetetlen.
S hogy hogyan viselkedett ez a csodaváltó a hegyes-völgyes, kacskaringós utakon?
Nagyszerűen: a vezetés terhének felét levette a vállamról. Elég volt figyelnem a kanyarokat, a néha vad úthibákat, az otthonosan közlekedő helybeliek autóit. A gépezet csak húzott a maga tempójában és lendületével, nem kellett azzal törődnöm, hogy meredek hegymenet vagy lejtő következik-e. Nemcsak a hegyvidéken volt megbízható társ: sztrádán, városban egyaránt észrevétlenül tette a dolgát, az 1,4-es, 150 lóerős turbós benzinmotorral párban minden helyzetben lehetett rá támaszkodni. Kutyaszorítóból, ha kellett, nagy dinamizmussal rántott ki, bár önmagában a karosszéria, a futómű, a kormányzás nem csábítanak sportos mutatványokra. A Jetta az érett, kissé rejtőzködő személyiségeknek lehet jó választás, akik többre becsülik a stresszmentes gördülést, mint a heves közúti küzdelmeket.