A globális információtechnológiai (IT) piacon az elmúlt hónapokban lebonyolított nagy akvizíciók (Dell és EMC, S4E és ABC Data, Avnet és Tech Data) egy jelenleg is zajló iparági átrendeződés hírnökei. A vállalatoknak a 2008-as pénzügyi válság óta formálódó új piaci környezet által diktált kihívásokhoz kell igazítaniuk üzleti modelljeiket. Habár a lakosság fogyasztásra szánt kiadásainak szintje megközelíti a krízis előtti időszakét, sok globális gyártónak drasztikusan csökkentenie kellett a kutatásra és fejlesztésre (K+F) szánt forrásokat.
A PwC tanácsadó cég nemrég publikált jelentése szerint míg 2009-ben a világ ezer legnagyobb vállalata 548 milliárd dollárt költött ez irányú befektetésekre, egy évvel később már csak alig több mint 500 milliárd dollárt.
A legjelentősebb visszaesés két iparágat érintett: az autóipart és a számítástechnikát. A számítástechnikai piac esetében a források az összeomlást követő három évben újra növekedni kezdtek, majd 2013-ban ismét stagnáltak vagy csökkentek. 2011-ben az okostelefonok és asztali számítógépek ára 420 és 552 dollár között mozgott, négy évvel később 305 és 379 dollár között volt az áruk. Ebben az időszakban az okostévék ára 28 százalékkal csökkent, és további szegmensek is hasonló árcsökkenést tapasztaltak. Minél mindennapibbá és olcsóbbá válik a technológia, a gyártók annál inkább rákényszerülnek a változó környezethez való stratégiai alkalmazkodásra, és a szereplők új lehetőségek után kutatnak a fejlődő IT-szolgáltatások területén.
A K+F források megcsappanása mellett a nagyszámú iparági fúzió és felvásárlás másik oka, hogy a már ismert technológiákhoz való hozzáférés egyre egyszerűbbé válik. A jelenséget jól szimbolizálja a tabletek diszkontokban való megjelenése. Mindezt a versenyképes termékek előállításához és piaci bevezetéséhez kapcsolódó alacsony belépési küszöb teszi lehetővé, ami miatt folyamatosan nő a versenytársak száma.
Peter van den Berg, a világ legnagyobb IT-forgalmazóit tömörítő Global Technology Distribution Council ügyvezető igazgatója szerint az új környezet új üzleti modellt kíván a piaci szereplőktől. Az informatikai és szórakoztatóelektronikai eszközök disztribúciójával foglalkozó ABC Data termékportfóliója több mint ezer márkát tartalmaz, és a nagy márkák mellett számos kisebb helyi gyártóval is együttműködik Közép- és Kelet-Európában. Ezek a gyártók olyan, egyébként jó minőségű termékeket kínálnak, amelyeket széles rétegek megengedhetnek maguknak.
A számítástechnikai vagy szórakoztatóelektronikai cikkek szállítása szerves részét fogja képezi az üzleti modellnek, többek között a progresszív digitalizálódás miatt is. A játékok egyre gyakrabban a felhőbe költöznek, de a játékosoknak egyes alkatrészeket és kiegészítőket meg kell vásárolniuk.
A kereslet a mobileszközökre sok piacon csökken, de a növekvő számú letöltött applikáció, amelyek az okostelefonok és tabletek akkumulátorát gyorsabban lemerítik, elősegíti a hordozható töltők eladását.
Az összefüggés a két tendencia között akkor vált jól érzékelhetővé, amikor a Pokemon Góért megőrült a világ. Mindemellett egyre többet kommunikálunk az interneten keresztül, ami miatt nő az igény a jobb minőségű hálózati megoldásokra és webkamerákra.