Készültek a kereskedők a decemberben hagyományosan élénk bevásárlási szezon meghosszabbítására: már közvetlenül karácsony előtt, illetve az azt követő napokban jelentős árengedményeket hirdettek egyes ruházati cikkekre, iparcikkekre, tartós fogyasztási eszközökre és műszaki termékekre.
Emellett több, napi cikket kínáló áruházlánc is beszállt a vevőcsalogató szezonális akciózásba: akad olyan élelmiszerüzlet, amelyik a készpénz-helyettesítő utalványok beváltásért ad további engedményt áraiból, mások egyes árucikkek jelentős leértékelésével vagy új hűségakciókkal igyekeznek nagyobb fogyasztásra bírni a lakosságot.
– A tipikus szezonális leértékelési hullám jellemzően januárban kezdődik, amikor a készleten maradt téli termékeken hétről hétre egyre nagyobb kedvezménnyel igyekeznek túladni a kereskedők – mondta lapunknak az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára.
Vámos György vázolta, a leértékelések mögött alapvetően a fogyasztás ösztönzése áll a kevésbé forgalmas időszakokban, mint amilyen az év eleje is, bár a kedvezmény mértékét saját nyeresége terhére vállalja a boltos. Ezúttal azonban nincs szükség olyan akciózásra, mint a válság éveiben, amikor a leértékelések a mélyrepülésben lévő lakossági költekezés élénkítését szolgálták; a reáljövedelmek folyamatos növekedése miatt jó ideje volumenbővülés jellemző minden termékkörben.
A főtitkár szerint, noha a januári-februári időszak a kiskereskedelemben mérsékeltebb, mint az ünnepek előtti, az idén erős kezdésre lehet számítani a fogyasztásban, ami a szolgáltatások területén is megmutatkozik.
Utalt rá, hogy februárban az újra megemelt minimálbérek miatt lesz sűrű a kiskereskedelem, miközben az alacsonyabb árak mellett azt is forgalomnövelő hatással bír, hogy a karácsonyra ajándékozott vásárlási utalványok beváltása is ezekben a hetekben a leggyakoribb. Mint mondta, tavalyelőtt ezermilliárd forintot költöttek a magyarok karácsony havában, 2017-ben ez az összeg 4 százalékkal lehetett magasabb.
Az ünnepek utáni akciózás az online kereskedelemben is megjelenik: számos webáruház kínál 40-50 százalékos engedményeket. A hazai e-piac forgalma 2010 és 2016 között a tízszeresére nőtt, bővülése évek óta dinamikus: tavaly mintegy húsz százalékkal hízott a terület.