A múlt hónap végéig volt ideje egy piacfelügyeleti ajánlás értelmében a bankoknak arra, hogy nem fizető jelzálogadós ügyfeleiket megkeressék szerződésük újratárgyalása érdekében. Az ajánlást elfogadó hitelintézeteknek vállalniuk kellett, hogy többször is megpróbálnak kapcsolatba lépni az együttműködéstől korábban elzárkózó adósokkal.
– Az első adatszolgáltatás tapasztalatai szerint a pénzügyi intézmények szeptemberig mintegy 70-75 ezer nem fizető ügyfél megkeresését tervezték – mondta a Magyar Időknek Fülöp Zsuzsanna, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) felügyeleti szóvivője. A május eleje és július utolsó napja közötti időszak adatai alapján közel 32 ezer adóst kerestek meg az első körben, és ebben az időszakban már meg is kezdődött a fenntartható megoldások közös kidolgozása.
Az MNB annak érdekében bocsátott ki ajánlást, hogy a késedelmessé vált lakossági jelzáloghitel-szerződések esetében elősegítse az adósok fizetőképességének helyreállítását. – A jegybank az ajánlás alapján azt várja el, hogy még mielőtt a pénzügyi intézmények a késedelembe esett adósok jelzáloghitel-szerződéseit felmondanák, illetve az ajánlás közzétételének napján már felmondott szerződésekből eredő követeléseket értékesítenék, kíséreljék meg a kapcsolatfelvételt az adósokkal, kezessel, zálogkötelezettel – mondta Fülöp. Amennyiben az adós együttműködik, a bank információkat kérhet munkaviszonyáról, jövedelméről, és ennek megfelelően dolgozhat ki az adott ügyfél lehetőségeinek megfelelő egyedi ajánlatot.
Az adósoknak azonban tisztában kell lenniük azzal, hogy a jegybanki ajánlás és jogszabály sem tiltja a hitelszerződések felmondását, illetve azt követően a követelések értékesítését.