Rekordszámú, jóval több mint száz dízelbuszt selejtezett, illetve vont ki a forgalomból az év első öt hónapjában a BKV Zrt. – értesült lapunk iparági forrásokból. Megtudtuk: a legtöbb busz az Ikarus 260-as és 415-ös szóló, illetve a 280-as és 435-ös típusjelzésű csuklós járműveiből került ki. Ezek magas padlós, húszévesnél idősebb járművek. Úgy tudjuk, hogy a csuklós járműveket azonban nem selejtezték le, csak ideiglenesen kivonták a forgalomból. Ennek oka minden valószínűség szerint a január óta húzódó, a 3-as metró pótlására kiírt busztender körüli bizonytalanság.
A metrópótló buszok megérkezéséig segíthet a közlekedési társaságnak az is, hogy június 3-án, pénteken megszűnik számos, a 4-es metróval párhuzamos felszíni buszjárat. A 107, 153A, 233, 239, 252, 253 és 258-as járműállomány egy része is rendelkezésre állhat később mint pótlóbusz. Bolla Tibor, a BKV elnök-vezérigazgatója a Fővárosi Közgyűlés legutóbbi, május 12-i, rendkívüli ülésén azt mondta: ha nem lesznek itt időben a 3-as metrót pótló új buszok, a BKV akkor is megtesz majd mindent annak érdekében, hogy a cég a saját kapacitásaival el tudja kezdeni a pótlást.
Lapunk megkérdezte a fővárosi közlekedési vállalatot, hogy van-e alternatív terve arra az esetre, ha a pótlóbuszok késve érkeznek, illetve mi lesz az ideiglenesen kivont buszok és a járatmegszüntetések során felszabaduló kocsik sorsa, de azt a választ kaptuk, hogy csak a Fővárosi Közgyűlés ülése után nyilatkozhatnak.
Mint ismert, Tarlós István június 8-ra hívta össze a közgyűlés következő, nyári szünet előtti utolsó ülését, ahol végre döntés születhet a 3-as metró rekonstrukciója miatt szükséges járműpótlásról. A főpolgármester legutóbb az ügyben úgy nyilatkozott: ha június elejénél tovább húzódik a döntés, akkor annak érezhető hatása lesz a 3-as metró felújításának megkezdésére. A képtelen állapotot fel kellene oldani – nyomatékosította a főpolgármester.
Tarlós István elmondta: egy érvényes kormányhatározat szerint az egyetlen szóba jöhető forrásból, az Európai Beruházási Bank hiteléből a kormány letiltotta a buszvásárlást. A kormánynak vissza kellene von ezt a határozatot – tette hozzá. Hangsúlyozta: az a fontos, hogy időben érkezzenek a meg a buszok, és a 3-as metró felújítását időben el tudják kezdeni.
A tervek szerint a novemberben kezdődő felújítás miatt, a szerelvények kiváltása érdekében mintegy 150 autóbuszt kellene forgalomba állítani. A fővárosnak azonban az említett hitel nélkül csak 110 darab új járműre van pénze.