Az alkotás védettségének ügyében eljáró Forster Gyula Nemzeti Örökségvédelmi és Vagyongazdálkodási Központ műtárgyfelügyeleti irodája a trilógia másik tagjáról is határozott, a Golgota után pár nappal a Krisztus Pilátus előtt című kép is felkerült a védett alkotások listájára. Ez többek között azt jelenti, hogy a festményeket csak külön engedéllyel lehet az országból, de még a debreceni Déri Múzeumból is más helyre szállítani.
A Golgota amerikai–magyar tulajdonosa, Pákh Imre üzletember a védetté nyilvánítással összefüggésben hangsúlyozta, hogy továbbra is jogellenesnek és indokolatlannak tartja az eljárást. – Már megfellebbeztük a Forster-központ vezetőjénél a határozatot, bár ez kicsit olyan, mint amikor a bíró, a hóhér és az esküdtszék is egy személyben ugyanaz – mondta a döntés kapcsán a Magyar Időknek, hozzátéve: december végén, január elején várható döntés az ügyben. – Ha mégis marad a védettség, és erre nagy az esély, ügyvédeim tovább keresik a lehetőségeket – tette hozzá a műgyűjtő, aki addig nem szándékozik a Déri Múzeumban kiállított alkotásról a leplet eltávolíttatni, amíg meg nem veszi a kormány vagy ki nem kerül a védett alkotások köréből.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a továbbiakban is a jogszabályi lehetőségek figyelembevételével jár el Munkácsy Mihály Golgota című képének megvásárlásakor – áll az MNB lapunkhoz eljuttatott közleményében. Mint ahogy korábbi nyilatkozataiban is világossá tette, a képet a jegybank Értéktár programjának részeként kívánja megvásárolni, a műkincsvételre vonatkozó lehetőségeken belül, amelyeket ez esetben jogszabályok határoznak meg. A közlemény szerint az MNB továbbra is a nyilvánosság előtt is ismert hatmillió dolláros – azaz több mint 1,6 milliárd forintos – vételárat határozza meg a Golgotáért.
Az MNB az eddigi tárgyalások során világossá tette, ez az összeg az általa legmagasabbként kifizethető vételár. Leszögezik: a jegybank nem tud és nem is akar alkudozásba bocsátkozni. A nemzeti bank ugyanakkor továbbra sem ért egyet Pákh Imre reakciójával, aki a Déri Múzeumban kiállított Golgotát letakartatta, és ezzel a festményt a nagyközönség számára elérhetetlenné tette. A védetté nyilvánítás előtt az amerikai–magyar műgyűjtő kilencmillió dollárt kért a trilógia tulajdonában lévő darabjáért, és utalt egy Svájcban élő orosz gyűjtőre, aki megvásárolná az alkotást, és ezután kivinné az országból.
A Déri Múzeumtól megtudtuk: mivel a tulajdonos nem rendelkezett másképpen, a Golgota továbbra is el van takarva egy bíborszínű függönnyel. A képet a közönség nem láthatja, de nem is vihető el az intézményből. A másik két kép most is látható a debreceni múzeumban; az Ecce homo mindig is magyar tulajdonban volt, a Krisztus Pilátus előtt pedig idén februárban került az MNB tulajdonába. A jegybank az Értéktár program részeként a kanadai Hamilton Galériától vásárolta meg a képet 5,7 millió dollárért.