Rengetegen panaszkodnak a csaló, trükköző autószerelőkre az internetes fórumokon. Az egyik károsult például az írja: „Jól megjártam a múltkor, mert nem figyeltem oda, és sokkal több pénzt fizettettek ki velem, mint amennyibe került volna a valós, ténylegesen elvégzett munka. Már csak otthon, a férjem vette észre, hogy az az alkatrész ki sem lett cserélve, amit hozzászámoltak a munkadíjhoz, és kifizettem.”
Lapunk megkérdezte az egyik budapesti márkaszerviz szerelőjét arról, mik a leggyakoribb trükkök, átverések a javítóműhelyekben. János szerint – aki már két évtizede dolgozik szerelőként – a legegyszerűbb átverési mód, ha olyan tételt is beleszámolnak az összköltségbe, amit valójában el sem végeztek. Tehát például csak egy pár fékbetétet cserél ki a szerelő, miközben elkéri a négy alkatrész árát. A legtöbben úgysem nézik át tételesen a listát, fizetnek, majd távoznak. Olyan ez, mintha egy étteremben „véletlenül” egy ásványvízzel több lenne a számlán.
Elég nehéz megállapítani, hogy valóban ki lett-e cserélve a hűtővíz, vagy valóban megtörtént-e az olajcsere. Így előfordul, hogy papíron drágább olajat töltenek az autóba, netán le sem cserélik. Hasonló a helyzet a futómű beállításával is: elég bonyolult ellenőrizni, hogy tényleg hozzányúltak-e. János szerint nem árt, ha felkészülten érkezünk a szerelőhöz, ha viszont nem értünk az autónkhoz, legalább kísérjen el minket egy szakavatott ismerős.
A lapunknak nyilatkozó szerelő szerint az egyik legaljasabb – és a sofőr számára a legveszélyesebb – trükk az, amikor jó állapotban lévő alkatrészeket cserélnek ki a tulajdonos tudta nélkül használt, kopott ócskavasra.
– Régi trükk az alkatrészcserénél megejtett túlszámlázás is: a gyártó kedvezményes áron adja az elemet, a szerelő viszont eredeti áron adja tovább az autósnak. Egyszerűen levágja azt a részt, ahol a kedvezményes ár van feltüntetve – ecsetelte a szakember. Hozzátette: inkább a nőket sikerül csőbe húzni, őket ugyanis általában kevésbé érdekli az autók belső felépítése, működése.