Jelentősen emelkedett az egyházi iskolákban tanuló diákok száma az utóbbi hat évben – mondta Soltész Miklós, az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) egyházi, nemzetiségi és civil társadalmi kapcsolatokért felelős államtitkára tegnap, a Debrecen–nyíregyházi Egyházmegye köznevelési intézményeinek tanévnyitó ünnepségén.
A politikus az MTI tudósítása szerint kifejtette: amíg 2010-ben 112 500 gyermek végezte tanulmányait egyházi iskolában, addig 2016-ban már több mint 204 ezer. Legtöbben, 108 ezren a római és a görögkatolikus intézményekben tanulnak, a református iskolák diákjainak létszáma pedig csaknem 50 ezer. Ezzel együtt növekedett az egyházi intézmények száma is, amelyekből most körülbelül 60 százalékkal van több – tette hozzá Soltész.
Történelmi lépésnek nevezte, hogy az alsó tagozatos tanulók ingyen kapják a tankönyveket, és felhívta a figyelmet arra is, hogy egyre többen jutnak ingyenes vagy támogatott étkezéshez. Hangsúlyozta: hatalmas az egyházi oktatási intézményekben dolgozó pedagógusok felelőssége, hiszen munkájukkal mintát adnak diákjaiknak, oktatói, nevelői tevékenységük eredményessége a nemzetépítés, a magyarság és a kereszténység szempontjából is nagyon fontos.
Lapunk kérdésére Soltész Miklós felidézte, hogy a szocialista-liberális kormányzás idején az egyházak finanszírozása kiszámíthatatlan volt, időnként kifejezetten egyházellenes hangulat uralkodott, sok szülő éppen ezért nem egyházi iskolába járatta a gyermekeit. Szerinte 2010 után az Orbán-kormánynak sikerült rendeznie a viszonyokat: most az egyházi intézményeknek ugyanazokat a forrásokat, támogatásokat biztosítják, mint az állami iskoláknak.
Az államtitkár azt is nagyon fontosnak nevezte, hogy megváltozott a környezet, és ennek köszönhetően senkinek sem kell szégyenkeznie azért, mert hívő, vallását gyakorló ember. A migrációs válság ráadásul sokakat késztetett arra, hogy felfedezzék és méltányolják keresztény gyökereiket – fűzte hozzá. Kitért továbbá arra, hogy az egyházi iskolák nem elit intézmények, tanulóik nem feltétlenül érnek el jobb eredményt a felvételin, de egyfajta lelki többlettel kerülhetnek ki az iskolapadból.