Rámutatott: a rendszer kialakításánál fontos szempont az intézmények egyenletes eloszlása, mivel a jelenlegi tankerületi rendszerben ez nem valósul meg.
– A centrumok irányításánál elsősorban arra van szükség, hogy ott megfelelő szakmai stáb álljon fel, és olyan vezető kerüljön egy-egy egység élére, aki a gazdálkodási mellett a köznevelés szakmai feladatait is kézben tartja – hívta fel a figyelmet Bíró Gábor.
A Köznevelési Kerekasztal a május 17-i ülésén dönt az új állami intézményfenntartó rendszer végleges koncepciójáról, amely ezt követően kerül a kormány elé. A még nyitott kérdésekről a szakember elmondta, a munkacsoport jelenleg azt vizsgálja, milyen hatáskörök maradjanak a központoknál, és mely jogkörök kerüljenek át az iskolaigazgatókhoz.
– Amennyiben a fenntartás és a működtetés egy kézbe kerülne, az az iskolaigazgatók szerepének növelését is szolgálná, mivel ezáltal az iskolavezetés érdemi munkakapcsolatba kerülne a működtetést biztosító személyzettel – magyarázta.
Palkovics László a TV2 Mokka című műsorában kedden arról beszélt, hogy az önkormányzatoknál nincsenek megfelelő szakemberek, akik irányítani tudnák az oktatási intézmények működtetését, ezért az állam nem adja vissza a fenntartás feladatát. Az oktatási államtitkár hangsúlyozta: a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ pontosan biztosítja azokat a feltételeket, amelyek a megfelelő működéshez szükségesek.
A kérdéssel összefüggésben Bíró Gábor elmondta: az önkormányzatoknál általában már nincs meg az elégséges infrastruktúra és a humánerőforrás ahhoz, hogy biztosítani lehessen az oktatási intézmények megfelelő fenntartását. Szerinte utóbbit nehezíti az is, hogy az utóbbi néhány évben megváltoztak az önkormányzatok működési feltételei, továbbá a saját bevételeket illetően is van bizonytalanság.
– Az eddigi egyeztetésekből kiderült, hogy a települések döntő többsége nem tudná visszavenni a fenntartást – hívta fel a figyelmet Bíró Gábor. Hozzátette, a köznevelésben szükséges átalakításokat az állam tudja megfelelőképpen levezényelni, és azáltal, hogy létrejönnek az önálló köznevelési centrumok, megfelelő választ lehet adni a régiónként eltérő problémákra.