Tarlós István főpolgármester kéthetenkénti sajtótájékoztatóján emlékeztetett: a BKV agglomerációs szolgáltatásai az utazási kedvezményekkel együtt évente 30 milliárd forintos többletterhet jelentenek a fővárosnak. Budapest kötelessége a törvény szerint a közigazgatási határig tart, utána elvileg egy centiméterrel sem – hangsúlyozta a főpolgármester.
Tarlós István megjegyezte: a MÁV az elővárosi vasútvonalak működtetésére 38 milliárdos költségtérítést kap az államtól, Budapest viszont egy fillért sem kap az agglomerációs HÉV-vonalak üzemeltetésére. Az agglomerációs közlekedés fenntartása a fővárosnak évente 15,9 milliárd forintba kerül, négyszer annyiba, mint amennyi bevétele származik belőle. A probléma megoldása az lehet, ha Budapest többlettámogatást kap, vagy az állam visszaveszi a szolgáltatást – tette hozzá Tarlós István. Emlékeztetett rá: idén a kormánytól 24 milliárd forintot kapnak a közösségi közlekedés működtetésére, ez az összeg 2018-ra 12 milliárd forintra csökkenne. Ehhez képest a budapesti közösségi közlekedés idei finanszírozási igénye 165 milliárd forint körül mozog, az abból származó bevétel 80 milliárd forint lehet.
A feladatra a főváros – kerületekkel együtt – összesen 46 milliárd forintot tud biztosítani. A főpolgármester elmondta: célszerű volna megvizsgálni azt is, hogy az utazási kedvezményeket rászorultsági alapon alakítsák át. Jelenleg ugyanis a fővárosban a teljesen díjmentes utazások aránya több mint 12 százalék, ami szerinte nagyon magas. A főpolgármester hangsúlyozta: bízik a kormányban és a miniszterelnökben, szeptember végére várja a döntést a BKV finanszírozásáról. A dugódíjjal kapcsolatban a főpolgármester elmondta, kétlépcsős javaslatot dolgoztak ki: egy, az egész fővárosra érvényes Budapest-matrica bevezetését, ami évente 5000, havonta 450-500 – forintba kerülne. A matrica évente 7-800 milliós, a budapesti lakosokra is kiterjesztve 2-2,5 milliárdos bevételt hozna. Illetve egy kombinált rendszeren is gondolkodnak, amelyben a matrica mellett a szűkebb belvárosra vonatkozó díjat is bevezetnének. Emlékeztetett, hogy ha az állam is támogatja ennek bevezetését, akkor jogszabály-módosításra is szükség lesz. Tarlós István megjegyezte: úgy látja, nem kerülhető el a dugódíj bevezetése, az EU ragaszkodik hozzá.
A migránsügyet illetően Tarlós István közölte: támogatja a kormány lépéseit. A pályaudvarok közelében kialakított ideiglenes ellátóhelyeket a főváros felszámolta, de a közműcsatlakozási lehetőségek megmaradtak, a blokkokat bármelyik nap vissza lehet állítani. A Verseny utcai szociális ellátóhely létrehozása továbbra is szünetel.
Az M3-as metró felújításáról szólva a főpolgármester emlékeztetett rá, a felújítás elől minden akadály elhárult, a kormány minden segítséget megadott.
Az Illatos úti környezetszennyezésről Tarlós István azt mondta: januárra várható a maradék 2300 tonna vegyi anyag elszállíttatása és ártalmatlanítása, ami 1,85 milliárd forintba kerül.
A főpolgármester beszélt arról is, hogy a főváros a 2017-es vizes vb előkészületei miatt adta át ingyen az államnak a Dagály fürdőt, az átadásért viszont kétmilliárd forint áfát kellene fizetnie a városnak. Ezt a főváros nem tervezi, nem kívánja kifizetni – hangsúlyozta Tarlós István. Közölte: mivel a terület köztulajdonból került át köztulajdonba, fogalmilag kizárt vagyonvesztésről beszélni.