– Nincs ezzel különösebb bajom – válaszolta szerdán Tarlós István a Kúria keddi döntésére, amely lehetővé tette a népszavazást a római-parti védmű ügyében. A főpolgármester ugyanakkor leszögezte: ez a történet szerinte nem a mobil gátról szól, egyesek politikai kérdést csináltak belőle, és a személye elleni támadásra használják fel. Egyszer-smind rámutatott arra is, hogy a referendum érvényessége esetén sem változtatna semmin, hiszen a jóváhagyott kérdés úgy hangzik: „Egyetért-e Ön azzal, hogy a Fővárosi Közgyűlés helyezze hatályon kívül a Csillaghegyi-öblözet árvízvédelmi létesítményének nyomvonalával kapcsolatban hozott 229/2017. (IV. 5.) számú határozatát?” – nem pedig úgy, hogy legyen-e védmű a parton, vagy esetleg másutt.
Tarlós István sajtótájékoztatóján beszélt az ellenzék képmutatásáról is. Felidézte, hogy 2009-ben, Demszky Gábor főpolgármestersége idején a közgyűlés egyhangúlag meghozott határozatában a parti gát mellett foglalt állást, szemben a Nánási út–Királyok útja vonalával, amit most a beruházás ellenzői favorizálnak. Emlékeztetett rá, hogy a part menti nyomvonal mellett több tanulmány érvelt, s ezek szerzői egyetemi és hatósági szakértők voltak, szemben a „partvédők” által jegyzett dolgozattal, amit Lányi András író, filozófus szerkesztett.
Hozzátette, hogy a Lányiékat támogató „nemzetközileg ismert tudósok” többségéről sohasem hallott, nyílt levelükben pedig valótlanságokat állítanak, például azt, hogy a Lányi-féle jelentés megállapításai komoly számításokon alapulnak. A főpolgármester bemutatta a tanulmányt, majd azzal fordult a Hvg.hu tudósítójához, hogy nézze át ő is a dolgozatot, amelyben nincsenek számítások.
A parti nyomvonal mellett érvként hozta fel, hogy mások mellett az Országos Vízügyi Főigazgatóság tizenegy szakértője írta le: lehetőleg kerülni kell a kisajátításokat a területen, a védművet a part mentén, a kerítések vonalához minél közelebb kell felépíteni, tehát ők sem a Nánási út–Királyok útja vonalát javasolták.
Azt is elmondta, hogy a part menti terület beépítése minden ellenkező állítással szemben már 1914-ben megkezdődött, a római-parti ingatlanokat tehát nem lehet illegális építményeknek nevezni. Tarlós István felhívta a figyelmet arra, hogy a mobil gát elleni tiltakozó íveket többségében nem kerületi lakosok írták alá, s a budapesti ügydöntő népszavazással is az az egyik legnagyobb problémája, hogy a referendum kiveszi a döntést az érintettek kezei közül.
Azt egyébként, hogy az óbudaiak közül sokan aggódnak a part miatt – mint mondta – megérti, s szerinte a helyzetnek kifejezetten árt az a hangulatkeltés, amelyet a sajtó egy része és bizonyos szervezetek folytatnak az ügyben. Hozzátette: a „zöldszervezetek” szerinte inkább „paradicsomzöldek”, mert a választások örül valahogy mindig bevörösödnek. S azt is megjegyezte, hogy az ellenzők szerinte mindent el fognak követni, hogy a lehető legtovább húzzák a beruházás kezdetét.
Ismert, hogy a közgyűlés a legutóbbi ülésen döntött Bús Balázs III. kerületi polgármester javaslatáról, amely a főváros terveihez képest 6-8 méterrel távolabb jelölné ki a nyomvonalat, s ehhez szakértői vélemény beszerzését írja elő. A főpolgármester és a kerületek fideszes küldöttei támogatták az előterjesztést, az ellenzék azonban nem. Ez Tarlós István szerint időbe és pénzbe kerül, de elfogadható ár azért, hogy a védmű kérdése végre nyugvópontot találjon. – A politikai vihar azonban aligha fog elülni a választások előtt, a támadások folytatására számítok – fogalmazott a főpolgármester.
ÚtLezárások a fővárosban
A 3-as metró északi szakaszán november elején kezdődő felújítások előkészületei miatt október 15-től forgalmi változások lépnek életbe a főváros több pontján. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) tájékoztatása szerint a Nyugati téren megszűnik a Bajcsy-Zsilinszky útról a Nagykörútra, illetve a Nagykörútról a Bajcsy-Zsilinszky útra történő balra kanyarodás lehetősége. Az Üllői úton a Népligetnél pedig új jelzőlámpás csomópontot építenek ki. A rekonstrukciós munkálatok előkészületei miatt október 15-én, vasárnap a 3-as metró teljes vonalán az első járatindulástól körülbelül reggel nyolcig M3-as jelzéssel metrópótló autóbuszok közlekednek majd.
A 3-as metró északi szakaszának állomásai és a teljes vonal alagútrendszerének, biztosítóberendezéseinek felújításáról szóló kivitelezői szerződést szep-tember 4-én írták alá. A hat állomást a Strabag Zrt. 24,1 milliárd forintért, 2018 végéig újítja fel. A vágányok és berendezések rekonstrukciója közel 48 milliárd forintba kerül, a munkát a Swietelsky Vasúttechnikai Kft. végzi el 2020. augusztus végéig.