– A szocialista–liberális vezetésé a teljes felelősség a 4-es metró projekt szabálytalan és korrupciógyanús szerződései miatt – közölte tegnap Borbély Lénárd, a metrókorrupciót vizsgáló munkacsoport elnöke a testület jelentését ismertetve. Csepel Fidesz–KDNP-s polgármestere elmondta: a grémium által meghallgatott személyek – köztük a BKV Zrt. volt vezérigazgatójának, valamint a 4-es metró programigazgatóságát felügyelő bizottság tagjainak – beszámolóiból egyértelműen az derült ki, hogy Demszky Gábor volt főpolgármester és kabinetje a fővállalkozót kihagyva, kézi vezérléssel és politikai megfontolások mentén hoztak – sok esetben szakmaiatlan – döntéseket.
A jelentésből kirajzolódó korrupciós modellel kapcsolatban Borbély Lénárd kifejtette: bár a beruházás lebonyolításával megbízott BKV Zrt. felügyelete alá tartozott a beruházás operatív lebonyolításáért felelős DBR Metró Projekt Igazgatóság, megkerülték a közlekedési vállalat igazgatóságát, döntéshozatalait formálissá tették. – A beszámolókból kiderült: a közbeszerzéssel vagy anélkül előkészített szerződések közül a tíz-, majd később az ötmilliárd forintot el nem érők nem kerültek a BKV Zrt. menedzsmentje elé, a jóváhagyásuk nélkül és pusztán a vezérigazgató aláírásával születtek meg a felülről irányított megállapodások – közölte Borbély.
– A beruházás tervezett költsége nettó 194,9 milliárd forint volt, a befejezéskor viszont bruttó 452,5 milliárd forint lett a teljes költség, amelynek egészére rávetül a korrupció árnyéka – fogalmazott a grémium elnöke. Hozzátette: az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) jelentése alapján Magyarország eddigi legnagyobb korrupciós botránya az Európai Unióban is dobogós helyen áll.
– Azok a szerződések, amelyek korrupciógyanút keltettek, mind a 2002 és 2010 közötti szocialista–liberális időszakot érintik. Szintén a baloldali pártok felelősségét húzza alá a Medgyessy Péterhez köthető korrupciós ügy, amelyet az OLAF jelentése is megemlít. A volt szocialista miniszterelnök családi vállalkozása közel 180 millió forinthoz jutott annak fejében, hogy sikeresen lobbizott az Alstom szerelvények mellett a közbeszerzési eljárás során – idézte fel a politikus.
Borbély Lénárd hangsúlyozta: az MSZP–SZDSZ-adminisztrációt erkölcsi, anyagi és büntetőjogi felelősség terheli a korrupciógyanús közbeszerzésekkel, a jogszabályellenes szerződésekkel, valamint a politikai kampány befolyásolására irányuló tevékenységével kapcsolatban. Azt is elmondta, hogy a bizottság vizsgálati jelentése a Fővárosi Közgyűlés elé került, arról várhatóan októberben tárgyalhatnak majd a képviselők. Kérdésre válaszolva a politikus megjegyezte: szerinte néhány embernek a vádlottak padján a helye.
Ismert: a 4-es metró megépítése a 2007–2013-as időszakban az Európai Unió által finanszírozott legdrágább projekt volt. A kormány 2003 májusában döntött arról, hogy részt kíván venni a metróépítésben. Ekkor a miniszterelnök Medgyessy Péter volt, akit Gyurcsány Ferenc, majd Bajnai Gordon követett. Az OLAF 400 milliárd forintnyi megkötött szerződést tekintett át, ebből 272 milliárd értékűvel volt probléma. Összesen 166 milliárd forint esetében öt bűncselekményt valószínűsítenek, az unió pedig 59 milliárdot követel vissza. Tarlós István főpolgármester 2011. januárban tett a legfőbb ügyésznek a nemzetgazdasági jelentőségű ügyben bejelentést, amelynek tárgya az Alstom szerelvények szerződéskötésének körülményei voltak. Az ügyben nyomozás kezdődött, amelynek decemberig tartó határidejét meghosszabbítják.