Egyértelműen az adventi időszakban adakoznak leginkább az emberek, a jótékonyságra irányuló figyelem ugyanakkor arra is esélyt kínál, hogy minél többekhez eljusson az üzenet: nemcsak karácsonykor küzdenek súlyos problémákkal a hátrányos helyzetű családok, s az adventben gyűjtött pénzadományt sem csak akkor, hanem egész évben felhasználjuk – mondta el a Magyar Időknek az Ökumenikus Segélyszervezet.
Rámutattak arra, hogy az adventi adománygyűjtés mellett ma már több, emblematikussá vált kampányt is szerveznek, ilyen a hátrányos helyzetű gyermekek táboroztatását segítő Felhőtlen gyermekkor akció vagy a rászoruló családok beiskolázásához komoly segítséget nyújtó Iskolakezdés együtt! program. – Különösen értékesek azok az adományozóink, akik egy-egy ügyet havi rendszerességgel küldött támogatással, kiszámíthatóan segítenek. Jó lenne, ha az ünnepi pillanatok mellett egyre többen hétköznapjuk részévé tennék a jótékonykodást – fogalmazott az Ökumenikus Segélyszervezet.
Elmondták azt is, hogy egy-egy nagyobb katasztrófa adományozók százezreit tudja megszólítani, de hazai rászoruló családokat és gyermekeket segítő segélyakciók, programok mellé is sokan állnak szívesen. – Nemzetközi segélyprogramokat nehezebb közel hozni az adományozókhoz, bár az elmúlt évek történései folytán egyre többen értik, miért fontos, hogy a távolabbi helyszíneken is helyben segítsünk. Bármilyen célról is van szó, nemcsak a világos célkitűzés, kérés, hanem a visszacsatolás is egyaránt fontos – fűzték hozzá.
Az Ökumenikus Segélyszervezet kiemelte, hogy a leghatékonyabb segítségnyújtást a pénzadománygyűjtés tudja elősegíteni. – Költséget lehet megtakarítani a logisztikán, adott esetben helyben egyszerűbb is a beszerzés, a károsultak által ismert termékeket lehet beszerezni, nem utolsósorban személyre szabottan lehet segíteni. A szociális hátrányokkal küzdők támogatása is pénzadományokból valósítható meg legjobban hosszú távon – tették egyértelművé. Persze tárgyi adományokat is fogadnak, főleg ha azok előre tervezetten és a szervezettel egyeztetve érkeznek. A karitatív szervezet kiemelte, hogy az adományozók megszólításában hatalmas szerepe van a médiának, ez különösen igaz a sok kicsi sokra megy típusú adományvonalas gyűjtésekre. – Itt is fontos a visszacsatolás jelentőségét hangsúlyozni; ahhoz, hogy legközelebb is szívesen adományozzanak az emberek, látniuk kell, hogyan hasznosult a támogatásuk – fejtették ki.
Kitértek arra is, hogy a mindennapi élet számos területén jelennek meg újabb és újabb technikai eszközök, ez alól a segélyszervezet munkája sem kivétel. Kifejezetten igaz ez az internetre, amely mind az adománygyűjtés, mind a közösségépítés terén nélkülözhetetlen eszközzé vált.
Kárpátalja a hívó szó
A Katolikus Karitász arról számolt be, hogy náluk inkább magánszemélyek adakoznak, jellemzően kisebb összegeket, de minden évben akad olyan is, aki több pénzzel támogatja a szervezet munkáját. – A nagy nyilvánosságot kapó katasztrófahelyzetek, családi csoportos tragédiák, valamint az ünnepi időszakok – advent, húsvét – idején kiemelkedően nő az adományozási készség, de nálunk év közben is folyamatosan érkeznek a támogatások, sok esetben határozott cél megjelölésével, Kárpátaljára is szívesen küldenek az emberek segítséget. A cégek jellemzően konkrét megkeresésre működnek velünk együtt – közölte a szervezet. A felajánlások egy része tárgyi eszköz, de sokan adnak pénzt is a Katolikus Karitásznak. Ők is úgy látják, hogy a média, különösen az online felületek szerepe óriási az egyes kampányokban.
Ami a tapasztalatokat illeti, a paletta meglehetősen széles. – Számos szép köszönőlevelet kapunk, sokszor látjuk, hogy egy-egy támogató évről évre visszatér hozzánk. Jó látni például ilyenkor ünnepek közeledtével, hogy a családok milyen gonddal állítanak össze egy-egy gyermekeknek szánt ajándékcsomagot. Sajnos emellett a negatív tapasztalatok is gyakoriak. Esetenként olyan használhatatlan adományokat ajánlanak fel, ami jól hangzik, csak éppen nagy terhet ró a szervezetre. Előfordult például, hogy egy húszméteres fenyőfát kínáltak nekünk, amely ingyen elvihető, csak éppen ki kell vágni, miközben vezetékek ölelik körbe. Másszor szállíthatatlan, használhatatlan bútorokat, rossz minőségű ruhákat ajánlanak fel – emlékeztek vissza.
Kulcskérdés a hitelesség
Szeretnek adományozni, segíteni az emberek, ehhez arra van szükség, hogy lássanak egy vagy több jó célt – mondta el a beérkező adományok alapján a Magyar Református Szeretetszolgálat (MRSZ) kommunikációs vezetője. Kőrösi-Gilicze Réka kifejtette: jellemző, hogy az adventi időszakban erősebb az adományozási kedv, azonban jó tudni, hogy a rászorulóknak folyamatosan szükségük van segítségre.
– Sokan nem gondolják, de januárban is megtöbbszöröződik a beérkező adománykérések száma, mert az emberek fizetési előleget vesznek fel az ünnepek előtt, vagy a hideg időjárás miatt többet fűtenek, és kiköltekeznek, így januárban különösen nagy szükség van a segítségre. Tűzifaprogramunk ezért is tart egész télen, hogy az ünnepek után is tudjunk segíteni. Fontosnak tartjuk, hogy ne fázzanak, fagyoskodjanak a rászorulók – tette hozzá az MRSZ kommunikációs vezetője. A szakember szerint a legfontosabb az emberek számára, hogy hiteles történetet lássanak, és akkor szívesen segítenek. A karitatív szervezet leginkább azt tapasztalja, hogy az önhibájukon kívül nehéz helyzetbe került családok támogatására a legnyitottabbak az adakozók.
– Az emberek és a vállalkozások pénzzel és tárgyi eszközökkel is szívesen segítenek, emellett pedig önkéntes munkát is fel szoktak ajánlani, így a szükséges felszerelések megvásárlása mellett bizonyos munkálatok elvégzésében is rendelkezésre állnak. Előfordult olyan támogató is, aki ingatlan felajánlásával jelentkezett a szeretetszolgálatnál – hangsúlyozta Kőrösi-Gilicze Réka.
A kommunikációs vezető kitért arra: az emberek adakozó kedvét a jó cél mellett az is növeli, ha látják, hogy az adományuk jó helyre kerül, bízhatnak abban, hogy hozzájárulásukkal valóban segítenek a rászorulóknak. – Ezért is fontos a média szerepe, hiszen amellett, hogy fel tudják hívni a figyelmet az adománygyűjtésekre, be is tudják mutatni azt, hogy a felajánlások célba jutnak. A Magyar Református Szeretetszolgálat számára fontos az átláthatóság – fűzte hozzá. A szakember úgy véli, hogy miként az emberek életében, az adománygyűjtésben is növekszik a világháló szerepe, ezért az MRSZ minden olyan felületen kommunikál, ahol el tudják érni a potenciális felajánlókat.
Kőrösi-Gilicze Réka megosztotta egy kedves emlékét, amikor egy gyűjtéskor egy család tartós élelmiszerrel töltött meg egy Szeretetdobozt, és az adományok átadása után a kislányuk külön átadott egy csokoládét. – A hátterben az volt, hogy a család bevásárlás közben beszélgetett arról, hogy miért vesznek több cukrot, lisztet és tésztát. Az anyuka elmondta a kislánynak, hogy olyan családoknak adják az élelmiszert, akik maguknak nem vagy csak nehezen tudnak vásárolni. A beszélgetés végére a kislány a saját zsebpénzéből külön vett édességet. Emellett volt olyan tapasztalatom is a tavaly téli adománygyűjtéskor, hogy egy láthatóan kis költségvetésből élő csapat közösen érkezett a boltba, majd a szórólapunkat tanulmányozva indultak bevásárolni. Végül ők is hoztak közösen adományt. Azt mondták, hogy a brigádpénzből csak ennyire futotta, de ezt nagy szeretettel adják – mesélte Kőrösi-Gilicze Réka.
Nem csak karácsonykor kell a segítség
Egyre nagyobb az internet szerepe a kampányokban, mivel a segítségével sokkal jobban el lehet érni az egyes célcsoportokat, ez hatékonyabbá és egyedibbé teszi a továbbítani kívánt üzenetet, és könnyebb számunkra is visszacsatolni így az adományozók felé – tájékoztatta lapunkat a Magyar Vöröskereszt. Szerintük a világháló nyújtotta lehetőségek azért is jók, mert többnyire ingyenesek, vagy egy országos kereskedelmi csatorna áraihoz képest olcsóbbak. Jelezték, hogy a szintén adományból készített, megújult honlapjuk (Voroskereszt.hu) is egyre jobban támogatja az egyedi kampányokat, és biztosítja az átláthatóságot is. Ezt azért is tartják fontosnak, mert a médiában, illetve az interneten való szereplés és láthatóság mindig növeli az adományozási kedvet.
A Magyar Vöröskereszt rámutatott arra is, hogy az ő esetükben az adományozók összetétele nagyon heterogén. Mind cégek, mind magánszemélyek megszólíthatók egy-egy felhívással, üggyel, de vannak szép számmal rendszeres adományozóik is. – Ünnepekkor mindig megnő az adakozási kedv, sokan erre az időszakra időzítik jótékonysági felajánlásukat, és gyakran egy-egy programot vagy intézményt támogatnak. Az advent első vasárnapjától karácsonyig folyamatosan nő az adományozók száma – jelezte a Magyar Vöröskereszt. Szavaik szerint teljesen változó, hogy az emberek milyen programokhoz csatlakoznak. A legtöbben a családoknak és gyermekeknek szóló programokat támogatják, de ilyenkor megnő a figyelem a hajléktalanok iránt is.
– Az elmúlt években egyre inkább elterjedt, hogy az emberek főként tárgyi adományokat ajánlanak fel, a cégek pedig szolgáltatásokat. Sok vállalat a CSR-programja részeként ezt is, azt is biztosít a karácsonyi időszakban – közölték. A Magyar Vöröskereszt beszámolt arról is, hogy az elmúlt időszakban számos pozitív megerősítést is kaptak. Több nagyvállalattal sikerült olyan kampányt indítaniuk, ami a rászoruló családok számára biztosít sporteszközöket, ruházati és higiénés termékeket, vagy javítja lakhatási körülményeiket. – Emellett az adománygyűjtő programjainkhoz is szép számmal csatlakoznak önkéntesek, akik nagyban segítik munkánkat az év végi hajrában – emelték ki.
Várják a felajánlásokat
Az Ökumenikus Segélyszervezetet az 1353-as, a Katolikus Karitászt az 1356-os, a Magyar Református Szeretetszolgálatot az 1358-as, míg a Magyar Vöröskeresztet az 1359-es adományvonalon lehet támogatni. A szervezetek felhívták a figyelmet arra, hogy az internetes oldalaikon keresztül is lehet érdeklődni az egyes akciókról, programokról, akár felajánlásokat is lehet tenni a honlapokon. Több szervezetnél arra is van lehetőség, hogy tárgyi eszközöket vagy ingatlant ajánljanak fel használatra.