Simicska Lajos zászlóshajója, a Közgép Zrt. egy vállalkozáson keresztül többségi tulajdonnal rendelkezett az Elios Innovatív Zrt.-ben abban az időszakban, amelyet az Európai Csalás Elleni Hivatal, az OLAF vizsgált – derül ki a cégbírósági iratokból. Az ügy érdekessége, hogy az ellenzéki sajtó, beleértve az oligarcha teljes médiaportfólióját, elhallgatja a tényeket, és kizárólag Orbán Viktor vejét emlegeti.
Az amerikai The Wall Street Journal néhány órával azt követően, hogy Áder János köztársasági elnök április 8-ra kiírta az országgyűlési választásokat, arról jelentetett meg cikket, hogy az OLAF súlyos szabálytalanságokat tárt fel az Elios által 2009 és 2015 között elnyert uniós pályázatokkal összefüggésben.
A hivatal azt javasolta a magyar ügyészségnek, hogy tegyen jogi lépéseket, az Európai Bizottságnál pedig azt indítványozta, hogy kérje vissza a közvilágítási projektre elköltött 40 millió eurót.
A hír hallatán hadrendbe álltak az ellenzéki pártok és nem mellesleg a teljes kormányellenes sajtó – beleértve természetesen a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó médiaportfóliót, vagyis a Magyar Nemzetet, az Mno.hu-t, a Hír TV-t, valamint a Lánchíd Rádiót is.
Eddig csak részinformációk láttak napvilágot arról, hogy a közvilágítási projektben részt vevő Elios pontosan milyen tulajdonosi háttérrel rendelkezett az OLAF által vizsgált években. Egyik sajtóorgánum sem felejtett el említést tenni ugyanis arról, hogy Orbán Viktor miniszterelnök veje, Tiborcz István éveken keresztül – 2015-ig – érdekelt volt a társaságban.
Azt a tényt azonban, hogy 2012 elejétől 2013 nyaráig lényegében a Simicska Lajos tulajdonában álló Közgép akarata érvényesült a társaságban, nem verték nagy dobra.
A cégbírósági adatokat szétszálazva azt láthatjuk, hogy 2012. február 3-án az Elios Zrt.-ben tulajdonosként bukkant fel az E-OS Zrt., amely egészen 2013. június 3-ig birtokolta a részvények többségét. Az E-OS tulajdonosa pedig 2010-től egészen napjainkig nem más, mint a Közgép, vagyis Simicska zászlóshajója.
Említésre méltó körülmény az is, hogy az E-OS Áfra Barnabás János személyében egy speciális jogosítvánnyal rendelkező tagot delegált az Elios igazgatóságába. Áfra Barnabás Jánosnak beszámolási kötelezettsége volt a Közgép, vagyis Simicska felé. Az oligarcha tehát – bizalmasain keresztül – gyakorlatilag kézi vezérléssel tudta irányítani az Elios ügyeit.
Az már csak hab a tortán, hogy 2010 decemberétől két éven keresztül az E-OS-ban tulajdonrésze volt annak a Tóth Mariannának, akinek majdnem két tucat Simicska-cégben volt vagy van érdekeltsége.
Tóth Marianna egyébként a G-nap után a Magyar Nemzet ügyvezető igazgatója lett, de a nevével találkozhatunk az Index.hu-t birtokló Magyar Fejlődésért Alapítvány mögött álló NP Nanga Parbat Zrt. vezérigazgatójaként is.
Visszatérve az OLAF-nak a választási kampányra időzített vizsgálatára: az Európai Csalás Elleni Hivatal már a 2014-es országgyűlési választások előtt is vizsgálta a közvilágítási projektet. Ezt követően a Nemzeti Nyomozó Iroda eljárást indított, amelyet bűncselekmény hiányában szüntetett meg.
Mint azt már közöltük, a közvilágítási pályáztatás kereteit még a Gyurcsány-, majd a Bajnai-kormány idején dolgozták ki. Az OLAF tehát jelenleg éppen ezeket a tendereket szedte ízekre, immár másodszor.