Hátrányos helyzetű gyermekek eredményes óvodai nevelésére, beilleszkedésének segítésére írt ki pályázatot a kormány, összesen 4,2 milliárd forintos támogatással – tudta meg lapunk. A program célja a hátrányos helyzetű, elsősorban roma gyermekeket nevelő óvodák feltételrendszerének a megerősítése annak érdekében, hogy támogatni tudja a gyermekek óvodai beilleszkedését és elősegítse későbbi iskolai sikerességüket.
A programban mind az önkormányzati fenntartású óvodák, köznevelési közfeladatot ellátó intézményt fenntartó települési önkormányzatok, többcélú kistérségi társulások, mind az egyházi jogi személyek, társadalmi szervezetek, alapítványok, civil szervezetek, települési nemzetiségi önkormányzatok részt vehetnek. A mostani kiírással 5300 gyermeket lehet elérni mintegy 550 óvodán keresztül, és több mint ezer pedagógus tovább-, vagy átképzésére is lehetőség nyílik.
– A program az Integrációs Pedagógiai Rendszeren (IPR) belül indul, amely a magyar köznevelésben az egyik olyan felzárkózást megcélzó pedagógiai keretrendszer, amelynek alapelve az együttnevelés. A hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű, eltérő nevelési igényű, többségében roma gyermekeket egy osztályban, csoportban nevelik, oktatásuk együtt történik a többségi gyermekekkel, tanulókkal – fejtette ki lapunknak Berki Judit, az Antiszegregációs Kerekasztal tagja. A szakember felidézte: az óvodai IPR volt az első felzárkózást célzó óvodai intézményfejlesztési program, amely célkitűzésként fogalmazta meg ezen gyermekek korai, hároméves kortól történő óvodai nevelését.
– A programba bekapcsolódó intézmények száma évről évre nőtt, a 2014/2015-ös nevelési/tanítási évben elérte az 1600-at, a bevont gyermekek száma pedig meghaladta a 94 600 főt. A mostani pályázattal komoly lehetőség lesz arra, hogy a hátrányos helyzetű gyermekek együtt tanulhassanak társaikkal, csökkentve a szegregációt. Amellett, hogy mindez összhangban van a köznevelési, közoktatási intézmények igényeivel, orvosolhatja azokat a problémákat, amelyek jelen vannak a köznevelésben – hangsúlyozta a szakember.
Berki Judit szerint a fentihez hasonlóan eredményesek lesznek az integrált térségi gyerekprogramok is, amelyeket 31 kistérségre terjesztenek ki annak érdekében, hogy minél szélesebb körben csökkentsék a településeken meglévő hátrányokat. – Olyan hiányzó szolgáltatásokat lehet pótolni a program segítségével, mint a logopédus, fejlesztőpedagógus, vagy pszichológus. Ezeket a szegregációban élőknek is biztosítani kell, ezt segíti a Gyerekesély ötéves ciklust átölelő programja.