– A középiskolai közösségi szolgálat jogi, tartalmi szabályozása megfelelőnek bizonyult – fogalmazott lapunk kérdésére Gloviczki Zoltán, az Oktatási Hivatal (OH) elnöke.
Nemrég hozták ugyanis nyilvánosságra a hivatal iskolai közösségi szolgálatról közzétett jelentését, amelyről az elnök szerint tudni érdemes, hogy szakmai szempontból egy progresszív vizsgálat. Vagyis nemcsak azt nézték, hogy működik-e a rendszer, hanem azt is, miként kellene javítani azon.
– A leginkább mérhető paramétereket teljesen rendben találtuk, működőképes a rendszer, mindenki eleget tett a rárótt kötelezettségeinek, semelyik diáknak nem maradt el emiatt az érettségije, technikailag minden rendben van – magyarázta Gloviczki Zoltán.
Az OH elnöke ismertette azt is, hogy a vizsgálat előkészítése során megpróbáltak figyelemmel lenni arra, milyen pedagógiai és társadalompolitikai célok vezették az oktatáspolitikát. Szavai szerint egy reprezentatív mintát vizsgáltak, és ebből kiderült: a középiskolák egy részében különböző mértékben előfordult, hogy belső iskolai feladatokra is szántak az ötven órából.
– Egyáltalán nem biztos, hogy ez baj, mert egy iskolai többletfeladattal is megtanítható, miről szól a társadalmi kötelezettség – hangsúlyozta az elnök. Ismertetése szerint a közösségi szolgálat nemcsak arról szól, hogy egy diák értelmi fogyatékos gyerekekkel foglalkozik, vagy esetleg egy időseknek létrehozott otthonban vállal önkéntes feladatokat, hanem arról is, hogy ne zárkózzon el az esetleg ráháruló társadalmi többletmunkától.
– Ha a tanuló megérti, hogy a saját osztálytársának segíteni öröm, nem pedig egy letudandó iskolai feladat, akkor a közösségi szolgálat már elérte a célját, viszont megfelelő program nélkül nem biztos, hogy egy idősotthonban végzett önkéntes munka betölti a szerepét – tette hozzá az elnök.