– A szerződés aláírása után napokon belül elkezdődhetnek a kivitelezési munkák – jelentette be Tarlós István a 3-as metróvonal rekonstrukciójához kapcsolódó vállalkozási szerződések aláírásakor. A főpolgármester megjegyezte: egy bizonyos kör, ideértve a sajtó egy részét is, „a megbetegedés határán áll” attól, hogy elkezdődik a munka. – Olyan írások láttak napvilágot az utóbbi egy-két hétben, amelyek kétségbeesett ostobaságok, például az, hogy elkezdik a munkát, de nincs is rá pénz – fogalmazott.
A főpolgármester hangsúlyozta: réges-rég hatályos az a kormánnyal aláírt támogatási szerződés, amellyel a kabinet biztosítja a 137,5 milliárd forintot még abban az esetben is, ha az unió nem adna támogatást. – A középső és a déli szakaszra nem voltak alátámaszthatók a beérkezett ajánlatok, ezért ezekre új tendereket írnak ki – mondta Tarlós, aki kiemelte: „a 25 éve aktuális felújítást elkezdjük.”
A tegnapi szerződéskötésekkel megkezdődhet az északi vonalszakasz állomásainak a felújítása, valamint a metróvonal vágányépítési, alagúti munkái, a biztosítóberendezés felújítása és a központi diszpécserrendszer korszerűsítése. Az északi szakasz állomásait érintő rekonstrukciót a Strabag Építőipari Zrt. végzi, a szerződés nettó értéke 24,1 milliárd forint. A munka végső átadási határideje 2018. december 31.
Az északi szakasz felújítása a Dózsa György út, Árpád híd, Forgách utca, Gyöngyösi utca, Újpest-Városkapu és Újpest-Központ megállókat érinti. – Négy állomáson lift épül, az Árpád hídi metróállomásnál most is található felvonó, egyedül a Dózsa György útnál nem lesznek liftek, de ott a fix lépcsők mellé mozgólépcsőket építenek be – mondta az akadálymentesítéssel kapcsolatban a főpolgármester.
A teljes, 17,1 kilométer hosszú vonalra vonatkozó vágányépítési, alagúti munkák, biztosítóberendezések és központi diszpécserrendszer korszerűsítése esetében a vállalkozó a Swietelsky Vasúttechnikai Kft. A szerződés nettó értéke 47,8 milliárd forint, a munka végső átadási határideje 2020. augusztus 24.
Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója a szerződéskötéseket követően elmondta: a metrópótlás az északi szakaszon 2017. november elejétől várhatóan egy évig tart, ekkor a szerelvények csak Kőbánya-Kispest és a Lehel tér között közlekednek. Az északi szakasz felújítása alatt esténként és hétvégéken az M3-as metró helyett annak teljes vonalán pótlóbusszal lehet utazni.
Hangsúlyozta: a felújításra megvan a fedezet, a másik két tender eredményétől függ, hogy mennyi lesz a rekonstrukció végleges költsége. Mint mondta, nem lesz „retrómetró”, az állomások teljesen megújulnak. Kitért rá, hogy a BKV meg tudja oldani a metrópótlást, ehhez megvan a szükséges számú busz és járművezető, és járatritkítás sem lesz.
Társadalmi egyeztetés a pótlásról
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) társadalmi egyeztetésre bocsátja a 3-as metróvonal felújításának első üteme idejére kidolgozott forgalmi rendet bemutató mobilitási tervét. A BKK oldalán keresztül bárki véleményezheti a tervezetet mától szeptember 17-én éjfélig.