2016. június 28., kedd, Levente, Irén napja
Belföld, Interjú
A cikk emailben történő elküldéséhez kattintson ide, vagy másolja le és küldje el ezt a linket: http://magyaridok.hu/belfold/muzeumot-epit-jovo-eszkozeivel-528799/

Múzeumot épít a jövő eszközeivel

Vitézy Dávid: Megfontolandó, hogy a BKK is részben állami tulajdonba kerüljön
A budapesti és az országos tömegközlekedés megszervezése után közlekedési múzeumot épít Vitézy Dávid. A BKK egykori vezérigazgatója szerint amíg ők a jövő segítségével fogják elmesélni a közlekedés múltját, addig Budapesten inkább a múlt eszközeivel alakítják a közlekedés jövőjét. A megbízott múzeumigazgató szerint a repüléstörténeti anyag nagy részének Ferihegyen van a helye. A közlekedési szakember úgy látja: a vasúté a jövő, és reméli, hogy a Déli pályaudvar valamilyen formában megmarad.

– A közlekedési múzeum megbízott igazgatói posztja a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezetése után mellékvágánynak, vakvágánynak tűnhet. Így van ez?
– Kihívás számomra ez a megbízás. Egy vadonatúj múzeum felépítésén dolgozom, ahol a jövő segítségével fogjuk elmesélni a közlekedés múltját – miközben Budapesten úgy alakult, hogy inkább a múlt eszközeivel alakítják a közlekedés jövőjét. Ez utóbbi igen szorosan összefügg azzal, hogy már nem dolgozom a fővárosnál. Tavaly voltak nagyon izgalmas feladataim, főleg külföldön, a közlekedésszervezés és oktatás területén. A MÁV és a Volán összehangolásán is dolgoztam, készítettem egy koncep-
ciót a nemzeti fejlesztési miniszternek, amely alapján több lépés is megvalósul, bár bőven maradt még teendő.

– Mikor kezdődik a közeledési múzeum bontása?
– Egy hónapon belül átadjuk a bontást végző cégnek a munkaterületet. Még a könyvtárat és az irodákat kell kiköltöztetni. A legnagyobb vasúti járműveket csak a bontás megkezdése után tudjuk kiszállítani. Nyáron ez az épület a jelenlegi formájában már nem fog állni, és utána rövidesen megkezdődnek az új intézmény építési munkálatai. Az épület és a kiállítás legkésőbb 2019-re elkészül.

– Mennyiben lesz más a régi-új épület?
– Az 1896-os millenniumi kiállításra épült csarnok rekonstrukciója fog elkészülni. Az eredetileg Pfaff Ferenc, a MÁV főépítésze által tervezett épület a föld alatt fog terjeszkedni, közel kétszeresére növekszik a kiállítótér a korábbihoz képest. A műemléki arculatú hosszú épületben közösségi tér, a visszaépítendő kupolában pedig kilátó lesz. A Városliget egyik új találkozópontjaként működik majd az épület. Az eddigi közlekedési múzeum minden hibája ellenére az egyik legkedveltebb attrakciója volt a ligetnek és a fővárosnak. Ezt a népszerűséget szeretnénk tovább növelni, és európai szinten elismert, látogatott intézményt létrehozni Budapesten.

– Nem tart attól, hogy itt is tiltakozók jelennek meg, mint a volt Hungexpo-irodáknál?
– Aki ellátogat a közlekedési múzeumhoz, egy, az elmúlt évtizedekben összevissza toldozott-foltozott, semmilyen műemléki védelmet nem élvező épületet láthat. Olyan véleményt még nem hallottam, hogy ennek a torzónak bármilyen értéke lenne mai állapotában. Ráadásul azt a bővítményt, amit a szocializmus idején toldottak a múzeumhoz, elbontjuk, a helyén köztér jön létre. Ez lesz a sorsa a park felőli oldalon futó 15 méter széles aszfaltcsíknak is, amit most sokan P+R parkolóként használnak. Ezt is felbontjuk, parkosítjuk, fásítjuk – a zöld felület tehát bővül.

„Fontos, hogy a vasút beolvadjon Budapest közlekedési vérkeringésébe”

Forrás: Kurucz Árpád

„Fontos, hogy a vasút beolvadjon Budapest közlekedési vérkeringésébe”

– Mi lesz a gyűjtemény sorsa?
– Jelenleg raktárakban van a nagy része. A vasúti anyagnak a vasúttörténeti parkban a MÁV szakembereinek segítségével alakítunk ki ideiglenes, fedett tárolóhelyeket. A Petőfi Csarnokban lévő repüléstörténeti anyag nagy részének új helyet keresünk. Együttműködünk a ferihegyi Aeroparkkal. Tiszteletre méltó munkát végeztek az ottani Légiközlekedési Kulturális Központ munkatársai. Abban bízunk, hogy folytatódik az együttműködés a reptérrel, és további gépek is helyet kaphatnak Ferihegyen.

– Hogyan mutatják be az anyagot, amely visszatér az új házba?
– A korábbi tárlat technikai fókuszú volt, jobban szeretnénk most az emberekre, a társadalmi folyamatokra, a személyes és a közösségi történetekre koncentrálni. Idővonalon, korszakokon keresztül szeretnénk bemutatni a közlekedés fejlődését. A múlt járműveivel, történeteivel segítenénk megértetni a jelen közlekedésének működését és a jövő kihívásait.

– Lesznek eddig nem látott járművek a kiállításon?
– A múzeum évtizedekig nem folytatott tényleges gyűjtőmunkát, miközben megszokott járműtípusok tűntek el az utakról, sínekről. Gondolok itt a magyar járműgyárak termékeire, például az elmúlt évtizedek Ikarus buszaira vagy az UV villamosra. A vasúti tárlatban majd százéves a „legfiatalabb” bemutatott jármű. A jelenig tartó hiátust be kell tölteni. Számos darab most raktárakban porosodik, de restaurálva lesznek. Ebben is együttműködünk a közlekedési társaságokkal.

– Tartja a korábbi munkahelyeivel, a VEKE-vel, BKK-val, annak vezetőivel a kapcsolatot?
– Azok után, hogy a BKK utánam hivatalba lépő menedzsmentjének az első dolga az volt, hogy egy mondvacsinált ügyben feljelentett – ezt az ügyészség első lépésben utasította el –, komolyabb együttműködésre nem igazán nyílt mód. Nemrég zárult az Állami Számvevőszék átfogó vizsgálata a vezérigazgatói időszakomról, és teljesen szabályozottnak, jogszerűnek ítélték a BKK működését 2010 és 2014 között. Természetesen azokat a fővárosi közlekedési fejlesztéseket, amelyek kormányzati beruházásban valósulnak meg, igyekszem támogatni, és ha a fővárosi vezetők segítségre szorulnak, számíthatnak rám.

– Apropó, mi a véleménye a tervezett fővárosi vasútfejlesztésekről?
– A budapesti közlekedési fejlesztések fókusza eltolódott a fővárosi önkormányzattól a kormány felé. Az új beruházások tekintetében a vasút kap prioritást. Ferihegy 1-től átkerül a távolsági vonatok állomása egy új föld alatti pályaudvarra, a 2-es terminál alá, amelynek elindításában miniszteri biztosként nekem is részem volt. Ezzel létrejön egy új, átszállás nélküli vasúti kapcsolat a repülőtérről a budapesti belváros és kelet-magyarországi nagyvárosok felé, sőt, akár később Győr és Pécs felé is. Az olimpiai pályázat nyomán a körvasúton is kiépülhetnek azok a megállók, amelyek évtizedes adósságai a közlekedésfejlesztésnek. Fontos, hogy a vasút beolvadjon Budapest közlekedési vérkeringésébe.

– Mit szól a Nyugati és a Déli pályaudvar átépítéséhez?
– Az elővárosi-városi vasútvonalak fejlesztése egyre több utast hoz majd a fejpályaudvarokra, ezek rekonstrukciója elkerülhetetlen. A MÁV óriási rozsdaövezeteket hagyott hátra Budapesten és országszerte. Ezek rendezése most elkezdődött, erről szól a Nyugati pályaudvar tervezett felülépítése és a környék nagyarányú parkosítása is. A Déli pályaudvarnál is érdemes megvizsgálni, hogy mekkora, döntően üzemi területek szabadíthatók fel. Becslésem szerint a Déli és környéke mai bruttó vasúti területének nyolcvan százaléka felszabadítható úgy, hogy az utasforgalom nagy része ebből nem érez meg semmit. Szerencsésebbnek tartanám, ha a budai fejpályaudvar megmaradna. A növekvő utasforgalom kiszolgálása és bekötése Buda középső és északi részei felé a Délin keresztül lehetséges.

– Miként vélekedik az agglomerációs közlekedés állami visszavételéről?
– Egységesnek kell maradnia a tarifának, a menetrendnek, a rendkívüli helyzetek kezelésének, például pótlóbuszok megszervezésének és az utastájékoztatásnak. Ha ezek egységesen vannak szervezve, akkor az utasoknak lényegtelen az üzemeltető személye. Mára a BKK-nak lényegében épp ez a típusú összhang megteremtése, a közlekedésszervezés az egyetlen megmaradt feladata. Amennyiben a HÉV-ek és az elővárosi buszok révén a budapesti közlekedés egy része most állami kézbe kerül, megfontolandó, hogy a BKK is részben állami tulajdonba kerüljön.

Hirdetés

Kiemelt

Lövöldözés és két robbanás az isztambuli repülőtéren, tíz halott

A török hatóságok lezárták a repülőteret. A Dogan török hírügynökség arról tudósított, hogy a támadásnak 2 elkövetője van.

Poszt-trauma

Loretta gyereket akar – Újra Budapest Pride

A nagykövetek remélik, hogy a magyarok jól fognak viselkedni.

Farkasházy nem tud leállni

Kálmán Olga próbálta nyugtatni.

Homoszexuális rendőrök és az Unió válsága

Ne csodálkozzunk, hogy az angolok kiléptek.

Farkasházy ismét belerúgott Orbánba

„Akkor Rákosit is szeretnem kellene Puskás, Kocsis és Hidegkuti miatt?”

Hirdetés

Szívesen olvasna hasonló cikkeket? Csatlakozzon Facebook-csoportunkhoz!