- A Fővárosi Közgyűlés elfogadta a 4-es metró korrupcióját vizsgáló munkacsoport jelentését
- Kiderült: a beruházás az MSZP-SZDSZ-es befolyás és kézi irányítás mellett valósulhatott meg 2010-ig
- A 4-es metró építése korrupciós szempontból európai szinten „dobogós”, Magyarország történetében pedig első helyen áll
A képviselők 22 igen szavazattal, 6 tartózkodás mellett fogadták el a metrókorrupciót vizsgáló munkacsoport előterjesztését, amely felkéri a főpolgármestert, hogy küldje meg a Legfőbb Ügyészségnek a testület megállapításait, valamint üléseinek jegyzőkönyveit.
A munkacsoport szerint az érintett BKV Zrt. volt vezetőinek és felügyelőbizottsági tagjainak meghallgatásaiból kiderült, a cég döntéshozatalai formálisak voltak, azokat a valóságban Demszky Gábor volt főpolgármester, továbbá egykori helyettesei és kabinetje hozta meg.
A beruházás így „közvetlen MSZP-SZDSZ-es befolyás és kézi irányítás mellett valósulhatott meg 2010-ig”
– olvasható a jelentésben, amely szerint ezeket a pártokat terheli a teljes körű anyagi, jogi és erkölcsi felelősség a korrupciógyanús közbeszerzésekért és a jogszabályellenesen, a közbeszerzések megkerülésével kötött szerződésekért.
Borbély Lénárd (Fidesz-KDNP), a munkacsoport elnöke a javaslat vitájában felszólalva elmondta, a 4-es metró építése az Európai Unió legdrágább projektje volt a 2007 és 2013 közötti időszakban, az OLAF jelentése alapján pedig korrupciós szempontból európai szinten „dobogós”, Magyarország történetében pedig első helyen áll.
Kiemelte, a beruházás az eredeti tervek szerint nettó 194 milliárd forintba került volna, a végleges költségek azonban 452,5 milliárd forintra rúgtak, e növekedéshez pedig az OLAF-jelentésben feltártak is hozzájárulhattak.
Borbély Lénárd úgy fogalmazott, ezeknek a pénzeknek egy része magánzsebekbe és pártkasszákba kerülhetett, ebből a szempontból pedig Gyurcsány Ferenc kormányzása és Demszky Gábor volt főpolgármester és helyetteseinek működése a legproblémásabb.
Gy. Németh Erzsébet (DK) válaszában arra szólította fel Borbély Lénárdot, hogy nevezze meg, konkrétan kikhez kerültek szabálytalanul pénzek.
FIDESZ-KDNP: AZ ÜGYÉSZSÉG NEVEZZE MEG A KORRUPT POLITIKUSOKAT!
Az ügyészség feladata, hogy megnevezze, kik vettek részt Magyarország történetének legnagyobb korrupciójában – mondta Borbély Lénárd (Fidesz-KDNP), a 4-es metró szabálytalanságait vizsgáló fővárosi munkacsoport elnöke szerdán Budapesten, sajtótájékoztatón, azok után, hogy a Fővárosi Közgyűlés elfogadta a munkacsoport jelentését.
Tokody Marcell (Jobbik) azt kérdezte, miként lehetséges az, hogy az ügyben még mindig nem ül senki a vádlottak padján.
Horváth Csaba (MSZP) „fideszes politikai haszonlesésre készült fércműnek” nevezte a jelentést, majd közölte, a Fidesz az abban szereplő vádakkal „bizonytalanította el a budapestieket”, ám azokból eddig semmit nem tudott igazolni.
Kocsis Máté (Fidesz) arra hívta fel a figyelmet, hogy a brit nyomozóhatóságok gyanúja szerint az Alstom cég 2,3 millió eurós kenőpénzt adott át a BKV tisztségviselőinek, ezért szerinte az akkori városvezetésben érintetteknek kellene választ adniuk arra, hogy hova került ez a pénz.
Tarlós István főpolgármester a vitához hozzászólva megjegyezte,
a 4-es metró építése a tizenhatszorosába került a római-parti védmű tervezett költségeinek, ám a mostani baloldal akkor egyetlen lakossági fórumot vagy népszavazást sem kezdeményezett, sőt a beruházást meghatározó 16 szerződés egyike esetében sem tartotta fontosnak, hogy az a közgyűlés elé kerüljön.
Borbély Lénárd zárszavában azt mondta, a baloldalnak leginkább Gyurcsány Ferencet kellene megkérdeznie arról, kihez kerültek a metrópénzek.